Мімас — «Зірка смерті» у Сонячній системі

4 травня шанувальники культової саги Джорджа Лукаса відзначають день «Зоряних війн». Ця дата обрана через знамениту цитату May the Force be with you («Нехай буде з тобою Сила»), яку багато фанати обігрують як May the fourth be with you («Нехай буде з тобою 4 травня»). З нагоди нинішнього дня «Зоряних війн» редакція The Universe Space Tech хотіла б розповісти кілька цікавих фактів про Мімас — досить прикметний супутник Сатурна, який через свій зовнішній вигляд часто порівнюють із Зіркою смерті.

Мімас і Зірка смерті. Джерело: Screenrant

Сьомий супутник Сатурна

Мімас був відкритий астрономом Вільямом Гершелем 17 вересня 1789 року. Він став сьомим знайденим супутником Сатурна.

Мімас на тлі кілець Сатурна. Джерело: NASA

Протягом двох наступних століть Мімас залишався лише невеликою цяткою в окулярах телескопів. Все змінилося на початку 1980-х, після того, як систему Сатурна відвідала пара зондів Voyager. Вони зробили фотографії Мімаса, які привернули увагу навіть тих, хто не дуже цікавиться астрономією. Виявилося, що зовні він нагадує Зірку смерті зі знаменитого фільму «Зоряні війни».

Жертва грандіозного зіткнення

За візуальну схожість Мімаса із Зіркою смерті відповідає 139-кілометровий ударний кратер, названий на честь Вільяма Гершеля. При цьому діаметр самого супутника становить 396 км. Як нескладно підрахувати, діаметр вирви складає більше третини від діаметра самого крижаного супутника. Кратер аналогічного масштабу Землі мав би діаметр понад 4000 км (тобто він був би більшим за Австралію).

Мімас
Мімас. Джерело: NASA

За оцінками астрономів, удар, що спричинив утворення кратера Гершель, мало не розколов Мімас. На протилежному боці супутника є тріщини, ймовірно, утворені ударними хвилями, що пройшли крізь нього.

Порівняння Мімаса та Зірки смерті. Джерело: Screenrant

До речі, Мімас більший за першу, але менший за другу Зірку смерті. Згідно з каноном всесвіту «Зоряних війн», їхній діаметр становив 120 та 800 км відповідно.

Найменше сферичне тіло Сонячної системи

Інший цікавий факт про Мімас полягає в тому, що він є найменшим відомим нам об’єктом Сонячної системи, що набув кулястої форми під впливом власної гравітації. Площа поверхні супутника становить лише 500 тис. км², що можна порівняти з територією Іспанії. Мімас займає двадцяте місце у списку найбільших супутників планет Сонячної системи.

Мімас на тлі одного з кілець Сатурна. Джерело: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Супутник — Пакман

У 2010 році NASA опублікувала температурну карту Мімаса, створену за допомогою апарата Cassini. Результати здивували дослідників. Виявилося, що найспекотніший регіон Мімаса розташований не на екваторі супутника, а ніби розпластаний біля країв. Завдяки його характерній формі, яка нагадує розкриту пащу, за Мімасом швидко закріпилося нове порівняння — цього разу з Пакманом, персонажем популярної відеогри з 1980-х. А те, що кратер Гершель розташований прямо посеред «пащі», немов їстівна точка з гри, лише посилило подібний ефект.

Мімас - Пакман
Температурна карта Мімаса. Джерело: NASA

Прихований океан Мімаса

Мімас цікавий не лише своїм зовнішнім виглядом. Нещодавно команда американських астрономів оголосила про виявлення аномальних «розгойдувань» супутника. Створена дослідниками комп’ютерна модель показала, що таку поведінку можна пояснити, якщо в надрах тіла є прошарок з рідкої води. Він має бути на глибинах 22—32 км під поверхнею Мімаса. Вода не замерзає через припливне нагрівання, викликане гравітаційним впливом Сатурна.

Мімас. Джерело: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

За словами дослідників, якщо їхні висновки підтвердяться, Мімас стане першим представником абсолютно нового класу океанічних світів, що «ховають» від зовнішніх спостерігачів сліди існування в їхніх надрах води. Отже, нехай зовні Мімас і нагадує Зірку смерті, але ймовірно, що в його надрах може приховуватись справжнє життя.