Мегателескоп горизонту подій зафіксував потужне магнітне поле чорної діри

Колаборація Event Horizon Telescope («Телескоп горизонту подій», або EHT) та вчені з Інституту радіоастрономії імені Макса Планка (MPIfR) в Німеччині використали масив земнорозмірних радіотелескопів для спостереження за реактивною основою потоку плазмового струменя з надмасивної чорної діри. Разом із вивченням джета виявилось можливим EHT застосувати для дослідження магнітних полів чорних дір. Результати спостережень розширюють наше розуміння природи цих таємничих об’єктів.

3C 84
Морфологія струменів загальної інтенсивності 3C 84 на різних довжинах хвиль. Горизонтальна лінія під кожним зображенням представляє кутовий масштаб

Міжнародна команда вчених використала телескоп планетарного масштабу для аналізу магнітної структури радіогалактики 3C 84, Персея A — домівки однієї з найближчих активних надмасивних чорних дір. Навіть на відстані 230 млн світлових років від Землі ця чорна діра викликає особливий інтерес.

Результати вказують на те, що EHT може використовуватися не лише для отримання детальних зображень надмасивних чорних дір, таких як M87*, а й для дослідження магнітних полів цих об’єктів. Магнітні поля важливі для розуміння того, як чорні діри притягують матерію і створюють потужні струмені, які можуть виходити за межі галактик.

Схема чорної діри 3C 84

Науковці висунули припущення, що матерія потрапляє в надмасивну чорну діру через адвекцію, утворюючи намагнічений диск. Дослідження також підтверджує швидке обертання чорної діри 3C 84, що може впливати на вивільнення магнітної енергії та викидати плазмові струмені.

Зображення надмасивної чорної діри M87*, отримані EHT, вказали на напрямок світла, коли воно обертається навколо неї. Лінійна поляризація світла дає уявлення про основне магнітне поле. У випадку чорної діри 3C 84 сильна лінійна поляризація свідчить про потужне магнітне поле, яке визначає рух плазмових струменів, що викидаються чорною дірою.

Властивості цих струменів важливі, оскільки вони демонструють силу магнітних полів у порівнянні з гравітаційною силою чорної діри. Розуміння взаємодії гравітації та магнітних полів важливе для розгадування таємниць чорних дір та їхнього впливу на еволюцію галактик.

Event Horizon
Антени телескопа Event Horizon (за годинниковою стрілкою з верхнього лівого кута): APEX, Pico Veleta, LMT, JCMT, ALMA, SMT, SMA, SPT. Авторство зображення: ESO

Використання мережі Event Horizon Telescope, масив яких створює потужне «око» діаметром самої Землі, дозволяє вченим спостерігати енергетичні витоки надмасивних чорних дір та розглядати розподіл енергії у далекій галактиці. Це важливо для розуміння впливу чорних дір на космічний простір. Результати дослідження є значущим кроком у напрямку розкриття таємниць надмасивних чорних дір, і вони можуть вказати на нові перспективи у розвитку астрофізичних теорій.

Раніше ми повідомляли про те, що в Україні є свій аналог Телескопа горизонту подій.