MeerKAT знайшов подвійний релікт і ORC

Радіотелескоп MeerKAT досліджував скупчення галактик PSZ2 G277.93+12.34 і виявив у ньому пару дугових структур, які формують так званий подвійний релікт. Він може багато розповісти про минуле цієї зоряної структури. Крім того, на його зображенні знайшли структуру, яку астрономи називають «дивне радіоколо» — odd radio circle (ORC).

Подвійний радіорелікт
Подвійний радіорелікт. Джерело: Вікіпедія

Радіорелікт у далекому скупченні

Вчені, які працюють із південноафриканським масивом радіотелескопів MeerKAT, опублікували дослідження скупчення галактик PSZ2 G277.93+12.34, біля якого вони помітили кілька дуже знакових об’єктів.

Скупчення PSZ2 G277.93+12.34 — це гігантський масив зоряних систем, розташований на відстані 2,5 млрд св. років від нас. Його маса оцінюється у 360 трлн мас Сонця, але в цілому цей кластер залишається маловивченим. Вчені лише припускають, що галактика WISEA J103230.00–433815.4 є найбільшим і найяскравішим його членом.

Скупчення PSZ2 G277.93+12.34
Скупчення PSZ2 G277.93+12.34. Джерело: Koribalski et al, 2023

Саме в її район і було спрямовано MeerKAT. У дослідженні також використовувалися інші радіотелескопи. Зображення, яке було отримане за їхньою допомогою, показує, що у північно-східному та південно-західному напрямках від центру скупчення розташовані дві активні у радіодіапазоні дуги, які називаються радіорелікрами.

Що таке радіорелікти?

Радіорелікти — це джерела синхротронного, тобто нетеплового випромінювання, які часто розташовані поблизу від галактик. Вони не є точковими, являють собою велетенські дуги чи кільця та є слідами минулих зіткнень галактик.

У випадку скупчення PSZ2 G277.93+12.34 один з реліктів має довжину 2,15 млн св. років. А другий — 5,35 млн. Разом вони утворюють гігантське розірване кільце, тобто насправді є подвійним об’єктом.

На думку вчених, цей гігантський подвійний радіорелікт є наслідком зіткнення галактик на зустрічних курсах, яке і призвело до викиду та нагріву величезної кількості речовини. Але для того, аби перевірити цю теорію, необхідно дослідити скупчення на нижчих частотах.

Дивне радіоколо

Ще одне відкриття було зроблене при дослідженні PSZ2 G277.93+12.34 майже випадково. Поблизу від скупчення галактик вчені знайшли ORC. Це офіційна назва таких об’єктів, яких, разом із нововідкритим, відомо лише чотири.

Це гігантські позагалактичні кільцеві джерела радіохвиль, походження і сутність яких лишається загадкою. Наприклад, нове має розмір у 1,3 млн світлових років, тобто воно на порядок більше, ніж весь Чумацький Шлях.