Mars Express провів першу в історії онлайн-трансляцію з орбіти Марса: відео

Європейське космічне агентство (ESA) святкує 20-річчя від запуску свого першого марсіанського зонда оригінальною подією. Уперше в історії ESA організувало пряму трансляцію з Марса, яка відбулася 2 червня. Під час цього заходу орбітальний апарат Mars Express передавав відеозаписи з Марса на Землю в режимі реального часу. Хоча насправді передача була максимально наближена до реальності, враховуючи, що Червона планета розташована на відстані близько 300 млн км від Землі. Це еквівалентно майже 17 світловим хвилинам, які потрібні для передачі даних між Mars Express та контрольним центром місії на Землі.

Представники ESA повідомили, що команда Mars Express працювала кілька місяців над розробкою спеціальних інструментів для забезпечення прямого ефіру. Це був великий виклик, оскільки команда звикла опрацьовувати та випускати зображення лише раз на кілька днів, а не в режимі реального часу. Тому не було жодних гарантій, що все пройде бездоганно під час цієї безпрецедентної онлайн-трансляції. Однак зображення з Марса з’явилися вчасно за запланованим графіком.

Трансляція тривала близько години. Глядачі побачили злегка розмитий зріз Марса, зроблений камерою візуального моніторингу (VMC) на борту орбітального зонда. Кожне наступне зображення фіксувало дещо інший вигляд планети, коли Mars Express рухався навколо неї.

Спочатку VMC була розроблена як інженерний інструмент; її основним завданням було документування відділення європейського посадкового модуля Beagle 2, який стартував разом з Mars Express 2 червня 2003 року. Це відокремлення відбулося за графіком на орбіті Марса на Різдво 2003 року. Beagle 2, вочевидь, приземлився безнапасно, але так і не зміг «зателефонувати» додому. Пізніше дослідники встановили, що одна або кілька з чотирьох сонячних панелей посадкового модуля, ймовірно, не розгорнулися належним чином, заблокувавши антену зв’язку Beagle 2 і прирікши його на вічне мовчання на марсіанській поверхні.

Команда місії вимкнула VMC невдовзі після відокремлення Beagle 2, але знову увімкнула її у 2007 році, щоб вона слугувала інструментом для освіти та просвітницької роботи. Камера також використовувалася для наукових спостережень.

За майже 20 років перебування на Червоній планеті Mars Express багато чого досяг за допомогою цих інструментів. Наприклад, орбітальний апарат виявив метан у розрідженій марсіанській атмосфері, знайшов можливе солоне озеро під південним полюсом Марса та склав карту складу льоду на обох полюсах планети.

Раніше ми повідомляли про те, як Mars Express зазнімкував «святковий» краєвид на південному полюсі Марса.

За матеріалами New Scientist.