Магнітна буря вивела з ладу нафтовидобувну вежу

У ніч з 27 на 28 лютого на Землі спостерігалася геомагнітна буря, викликана сонячною активністю. Попри те, що її потужність сягала лише третьої категорії з п’яти, вона примусила компанію SpaceX відкласти запуск своїх супутників. А в Канаді через проблеми з електронікою припинився видобуток нафти.

Полярне сяйво, викликане геомагнітною бурею
Полярне сяйво, викликане геомагнітною бурею. Джерело: MADS CLAUS RASMUSSEN/Ritzau Scanpix/AFP

Магнітна буря

У ніч з 27 на 28 лютого 2023 року Землю вразила геомагнітна буря. Переважно вона фіксувалася над Північною Америкою. Саме через неї на деякий час був відкладений пуск ракети Falcon 9 компанії SpaceX. Вона мала вивести на орбіту супутники Starlink нового покоління.

Зрештою, ракету все ж запустили за 4,5 години після запланованого. Але буря, яка розпочалася о 1:13 28 лютого за київським часом залишила ще чимало різних наслідків. Деякі з них, такі як потужні полярні сяйва, що спостерігалися у Європі та Північній Америці, були непоганими, але решта виявилася вкрай неприємними.

Наприклад, у багатьох місцях спостерігалися проблеми з електронікою. Канадські геологи у штаті Саскачеван оголосили, що їхня бурова установка, яка видобуває нафту, припинила роботу. Вони підкреслили, що вперше за 30 років причиною цього стала магнітна буря.

Причина магнітної бурі

Причиною всіх цих негараздів став збіг факторів, пов’язаних із нашим Сонцем. По-перше, саме зараз на ньому утворилася корональна діра, яка «дивиться» прямо у бік Землі. Через неї на нас постійно дме досить сильний сонячний вітер.

По-друге, 26 та 27 лютого сталося два корональних викиди маси. Великі шматки Сонця були відірвані від нього та полетіли, знову ж таки, в наш бік. Коли всі ці заряджені частинки досягли магнітосфери Землі, виникла магнітна буря.

При цьому вона була лише третьої категорії з п’яти. Такі трапляються до 200 разів за 11-річний цикл сонячної активності. Справді потужних штормів четвертої та п’ятої категорії ми у цьому циклі ще не бачили. І це викликає у фахівців чималу тривогу.

Активність Сонця зростає

Магнітні бурі четвертої та п’ятої категорій можуть виявитися смертельними для супутників на орбіті з кількох причин. Одна з них — електромагнітний імпульс, який тимчасово або назавжди перериває комунікацію з апаратами.

Друга — «роздування» земної атмосфери. Молекул поруч із супутниками стає значно більше, посилюється тертя, космічні апарати втрачають швидкість і, зрештою, сходять з орбіти. І ситуацію сильно погіршує той факт, що ми зараз переживаємо бум приватного освоєння космосу, який розпочався саме під час сонячного мінімуму.

Цей цикл уже зараз здається значно «злішим» за попередні. Його максимум відбудеться 2025 року. В міру наближення цього терміну потужні магнітні бурі ставатимуть частішими. Дуже ймовірно, що багато компаній можуть втратити контроль над своїми апаратами.