Китайський ровер знайшов сліди недавніх потоків води на Марсі

Китайський ровер «Чжужун» знайшов сліди нещодавніх, за астрономічними масштабами, потоків солоної води на Марсі. Вони текли поверхнею Червоної планети всього 0,4–1,4 млн років тому.

Вода на Марсі

Зібрані космічними апаратами дані незаперечно довели, що в далекому минулому Марс був зовсім не схожий на звичний нам посушливий світ. На поверхні планети текли річки й існували постійні озера, що залишили після себе потужні сліди осадових відкладень. Але з часом ця картина змінилася. Марс позбувся більшої частини атмосфери, а разом з нею — й води. Вважається, що її залишки збереглася у вигляді покладів водяного льоду, в основному зосереджених під полюсами планети.

Марс у сьогоденні та минулому. Джерело: wikipedia.org

Водночас кліматичні моделі припускають, що за певних обставин рідка вода все ще може з’являтися на деяких ділянках марсіанської поверхні. Втім, ще до недавнього часу вчені не мали жодних підтверджень цієї гіпотези. Але дані, зібрані китайським ровером «Чжужун», можуть змусити наукову спільноту переглянути цю точку зору.

Знахідка китайського марсохода

У недавньому випуску журналу Science Advances було опубліковано статтю дослідників з Китайської академії наук, присвячену питанню наявності рідкої води на Марсі. Вона базується на даних, зібраних ровером «Чжужун».

(a) Топографічна карта околиць, де розташоване річище, (b) знімок сліду висохлого потоку, (с) знімок, що показує багатокутні тріщини та яскраві виступи, (d) знімок круглої ділянки зі смугоподібним слідом, (е) тривимірне зображення западини між двома темними повздовжніми дюнами та (f) її поперечний переріз. Джерело: Xiaoguang Qin et al. / Science Advances, 2023

Під час свого руху рівниною Утопія ровер виявив кілька барханних дюн із серпоподібною морфологією, що утворилися під дією вітру. У деяких місцях на них присутня яскрава скоринка, вкрита мережею характерних тріщин. Спектральний аналіз показав, що вона багата на мінерали, які асоціюються з солоною водою. Крім того, поруч з однією з дюн було знайдено світлий смугоподібний слід завдовжки понад 40 см і завширшки 1,5 см.

На думку дослідників, знайдені ровером сліди були утворені потоками води, що текли в період між 0,4 та 1,4 млн років тому. Найімовірніше, вона з’явилася внаслідок танення інею чи снігу. Знахідка має важливе значення. Вона свідчть про те, що навіть зараз на Марсі може існувати вода в рідкому вигляді. Це, своєю чергою, може вплинути на наявні оцінки ймовірності існування життя на Червоній планеті.

Нагадаємо, що попри всі зусилля інженерів, ровер «Чжужун» поки так і не вийшов із режиму гібернації, в який він увійшов у травні 2022 року.