Китай створить місячне супутникове угруповання

Китай планує створити навколо Місяця невелике супутникове сузір’я з метою забезпечення зв’язку та навігації для майбутніх місій на його поверхні. Про це повідомив заступник директора Китайського національного космічного управління (CNSA) Ву Яньхуа.

Зворотний бік Місяця та Земля очима апарата «Чан’е-5Т». Джерело: CNSA, Xinhuanet

За словами Ву Яньхуа, перший запуск відбудеться 2023-го чи 2024 року. Очікується, що нове супутникове сузір’я буде створене для підтримки місії «Чан’е-7». Її метою є доставлення на Землю зразків ґрунту з південного полюса Місяця.

Китай уже має супутник-ретранслятор, розміщений на гало-орбіті навколо точки Лагранжа L2 системи Земля-Місяць. Він використовується для ретрансляції даних місії «Чан’е-4», що працює на зворотному боці Місяця. Однак для підтримки сталого зв’язку з апаратом, який розташований у районі південного полюса, необхідний супутник на іншій орбіті. Одна з існуючих концепцій передбачає розгортання ретранслятора на високоеліптичній орбіті з висотою перицентру 300 км, апоцентру 8600 км та нахилом 54,8°. Супутник, що перебуває на ній, зможе підтримувати зв’язок між Землею і південним полюсом Місяця впродовж приблизно 16 годин на добу.

Варто зазначити, що плани використання місячної орбіти є не тільки у Китаю. Так, у травні до супутника нашої планети буде запущений апарат CAPSTONE, що належить NASA. Його основними цілями є перевірка орбіти, на якій планується у майбутньому розмістити станцію Gateway, а також тестування автономної навігаційної системи.

Супутник CAPSTONE (концепт). Джерело: NASA

Минулого року ESA уклало з компанією SSTL контракт на будівництво супутника Lunar Pathfinder. Він буде використовуватися для надання послуг передачі даних між Місяцем та Землею. Також апарат планується залучити в експерименті з перевірки можливості використання існуючих навігаційних супутників для визначення місця розташування на Місяці. Наразі запуск Lunar Pathfinder запланований на 2024 рік.