Кумедна знахідка: помідор вісім місяців вважався загубленим на МКС

Серед найкумедніших знахідок на борту Міжнародної космічної станції (МКС) виявився помідор, який вважався загубленим упродовж восьми місяців. Хто загубив та знайшов космічний овоч?

Астронавт NASA та бортінженер Expedition 68 Френк Рубіо
Астронавт NASA та бортінженер Expedition 68 Френк Рубіо перевіряє врожай помідорів, що ростуть на МКС, у межах дослідження космічної ботаніки XROOTS 14 жовтня 2022 року. Фото: JAXA

Одна з проблем проживання в умовах мікрогравітації полягає в тому, що речі ніколи не зостаються там, де їх залишили астронавти. Наприклад, коли екіпаж виходить за межі МКС у відкритий космос, астронавтам доводиться використовувати троси, щоб утримати себе та свої інструменти від випадкового відльоту. Минулого місяця таким чином астронавтки не втримали сумку з інструментами, яка стала тимчасовим супутником Землі.

Усередині станції астронавти мають набагато більше свободи пересування. Але проблема втрати речей усе ще існує. Запитайте астронавта-рекордсмена Френка Рубіо, який загубив сумнозвісний помідор на початку 2023 року.

Помідор був фінальним урожаєм експерименту Veg-05 з вирощування сільськогосподарських культур на МКС із використанням різних типів добрив та рівнів освітлення, які найкраще підходять для культивування овочів у космосі. Експеримент включав вирощування перцю чилі, капусти, редиски тощо. Члени екіпажу навіть споживають деякі з цих плодів.

Астронавт NASA Френк Рубіо
Астронавт NASA Френк Рубіо у модулі Cupola. Фото: NASA

Проте коли у березні Френк Рубіо вирішив поласувати частинкою власного врожаю з крихітних томатних плантацій, зірваний карликовий помідор відлетів. Рубіо розповів про втрачений овоч у прямому ефірі після того, як повернувся на Землю у вересні після рекордного перебування в космосі. «Я провів багато годин, шукаючи його. Я впевнений, що засохлий помідор колись випадково знайдеться у майбутньому», — сказав Рубіо.

І ось, нарешті, помідор знайшовся. Його виявила астронавтка NASA Джасмін Могбелі, яка повідомила про знахідку в прямому ефірі, присвяченому 25-річчю МКС. «Нашого доброго друга Френка Рубіо, який відправився додому, довго звинувачували в тому, що він з’їв томат, а не загубив. Але ми можемо його виправдати. Ми знайшли помідор», — сказала Джасмін Могбелі під час ефіру.

Рубіо пожартував, що він витратив багато годин на пошуки свого загубленого призу, оскільки свіжі фрукти та овочі високо цінуються астронавтами, які харчуються переважно сублімованою їжею. Однак вирощування овочів в умовах невагомості не тільки корисне для фізичного здоров’я космічних мандрівників, а й важливе для їхнього психічного комфорту та благополуччя.

Раніше ми повідомляли про те, як астронавти на борту МКС зібрали рекордний урожай перцю.