Крижані шапки Марса розкрили таємниці його минулого

Полярні шапки Марса мають на своїй поверхні дивовижні спіральні структури. Нещодавно вчені вивчили їх, аби з’ясувати, як вони утворилися під дією вітрів. При цьому вони багато дізналися про те, як протягом останніх мільйонів років змінювався клімат Червоної планети.

Полярна шапка Марса
Полярна шапка Марса. Джерело: phys.org

Дослідження полярних шапок Марса

Нещодавно у журналі Journal of Geophysical Research: Planets з’явилася стаття, присвячена полярним шапкам Марса. Її автори дослідили спіральні візерунки на полярних шапках Марса і дійшли висновку, що протягом останніїх мільйонів років клімат планети зазнав стрімких змін.

Будь-яка людина, яка хоч раз бачила фотографії полярних шапок Марса, дивується неймовірним спіральним візерункам, які їх вкривають. Автори нового дослідження свого часу не стали винятком. Адже ніде на Землі нічого подібного не побачиш.

Проте вже достатньо давно науковці розібралися, що ці візерунки насправді складаються з шарів криги та пилу, які мають товщину від 400 до 1000 м. Останній є наслідком місцевої ерозії, викликаної так званими кабатичними вітрами. Ці повітряні потоки спочатку швидко рухаються, вириваючи частинки з гірських порід, а потім так само стрімко слабнуть, і пил осідає на поверхню.

Зміни клімату Марса

У новому дослідженні науковці детально вивчили знімки крижаних шапок Марса для перевірки цієї теорії. Припущення про кабатичні вітри передбачає, що стінки заповнених пилом борозн на них мають бути асиметричними. І у 80% випадків це виявилося саме так.

20% борозн є симетричними, й це означає, що за їхнє утворення відповідають якісь інші, значно інтенсивніші процеси. Крім того, жодних пилових хмар, які мали б там бути, не спостерігається. Усе це спонукало вчених дійти висновку, що вони утворилися деякий час тому.

Узагальнення ж даних дозволило трохи більше дізнатися про історію Червоної планети. Дослідники припустили, що 4–5 млн років тому, тобто відносно недавно за мірками Сонячної системи, клімат Марса відчутно змінився, що примусило його атмосферу та гідросферу працювати по-новому.

Це — надзвичайно важлива інформація, оскільки для майбутньої колонізації Марса людям знадобиться видобувати там воду, а вона може зберігатися в його глибинах. Щоправда, сказати, як саме нові дані вплинуть на пошуки покладів криги на ньому, вчені поки що не можуть.