Космічний танок: зіткнення галактик Arp 107 очима James Webb

Космічний телескоп James Webb зафіксував зіткнення двох галактик Arp 107, що розташовані на відстані 465 млн світлових років від Землі. Гравітаційна взаємодія надає галактикам дивних форм. Але цей процес лише здається руйнівним — у хмарах пилу й газу народжуються нові зорі.

Arp 107
Це комбіноване зображення Arp 107, створене за допомогою даних NIRCam (камера ближнього інфрачервоного діапазону) і MIRI (інструмент середнього інфрачервоного діапазону) космічного телескопа James Webb, розкриває багато інформації про зореутворення, що відбувалося в цих двох галактиках, і про те, як вони зіткнулися сотні мільйонів років тому. Дані в ближньому інфрачервоному діапазоні, позначені білим кольором, показують старі зорі, які яскраво світять в обох галактиках, а також слабкий газовий міст, який пролягає між ними. Яскраві фонові галактики також яскраво освітлені на цих довжинах хвиль. Фото: NASA, ESA, CSA, STScI

Це зображення — комбінація даних із двох інструментів James Webb: NIRCam (камера ближнього інфрачервоного діапазону) та MIRI (інструмент середнього інфрачервоного діапазону). Білі кольори на фото відображають дані ближнього інфрачервоного діапазону, що виділяють старіші зорі та газову смугу між галактиками. Помаранчеві й червоні відтінки показують активні регіони зореутворення, де молоді світила випромінюють енергію.

Дані MIRI також демонструють яскраве світіння навколо надмасивної чорної діри в одній із галактик. Хоча чорну діру безпосередньо не видно, її оточення нагрівається від взаємодії з пилом і газом, створюючи це світло.

Зображення нагадує галактику Колесо, також відому своєю активною взаємодією. Такі зіткнення здатні змінювати форму галактик і впливати на швидкість зореутворення. Як зазначають науковці James Webb, ці події стискають газ, що сприяє народженню нових світил. Водночас деякі зіткнення розсіюють газ, що може перешкоджати зореутворенню.

Галактики Arp 107 будуть зливатися ще сотні мільйонів років, зрештою утворивши єдину галактику.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb відсвяткував два роки спостережень світлиною «Пінгвіна з яйцем».

За матеріалами ESA