Чорні діри містять гравізорі з темної матерії

Згідно із загальною теорією відносності, гравітація в кінцевому підсумку є переважною силою. Щоб побороти гравітацію, ядерний синтез у надрах підтримує стабільний тиск і створює протидію колапсу. Але цей процес не може тривати вічно, адже опір гравітації обмежує кількість маси, яку може мати білий карлик чи нейтронна зоря. У разі, якщо на кінцевій стадії своєї еволюції маса зорі становитиме понад 3 маси Сонця, її гравітація буде настільки потужною, що пересилить усі інші сили й світило неодмінно колапсує в чорну діру.

Ілюстрація гіпотетичної гравізірки
Ілюстрація гіпотетичної гравізорі. Авторство зображення: Франкфуртський університет Гете

Така гіпотеза про формування чорних дір має свої проблеми. Згідно із загальною теорією відносності, маса стискається до сингулярності, де порушуються закони фізики. Ця сингулярність оповита горизонтом подій, який є точкою неповернення. Спроби знайти альтернативи, які уникнуть цих проблем, досі тривають, і вчені пропонують дуже різноманітні та екзотичні гіпотези.

Однією з альтернатив є гравітаційна вакуумна зоря, або гравізоря, яка використовує темну енергію для протистояння гравітації. Оригінальна модель гравізорі містила конденсат Бозе-Ейнштейна з темної енергії, оточений оболонкою зі звичайної матерії. Однак ця модель мала свої проблеми, такі як нестабільність оболонки.

Нова модель пропонує розглянути вкладення з кількох гравізірок. Замість однієї оболонки, що містить екзотичну темну енергію, модель має кілька шарів вкладених оболонок із темною енергією між ними. Автори називають цю модель «нестаром» (nestar), або вкладеною гравізорею. Ця альтернативна модель робить її стабільнішою, оскільки напруга темної енергії краще врівноважується вагою оболонок.

Хоча ймовірність існування вкладених гравізірок дуже низька, гіпотеза їхнього існування є важливою для перевірки меж загальної теорії відносності. Вони допомагають краще зрозуміти гравітаційну фізику. Але існування цих структур насправді залишається предметом подальших досліджень.

Раніше ми повідомляли про те, як чорна діра в центрі Чумацького Шляху обертається на межі фізичних можливостей.