Космічне сміття розповіло про секретний китайський космоплан

Влада провінції Хенань виставила на загальний публічний огляд головний обтічник ракети «Чанчжен-2F», який впав на Землю після місії з виведення на орбіту секретного багаторазового космічного корабля КНР. Його знімки дозволяють пролити світло на характеристики китайського апарата.

Секретний китайський корабель був запущений 4 серпня. Ракета «Чанчжен-2F» вивела його на орбіту з перигеєм 346 км, апогеєм 593 км та нахилом 50 °. Після запуску 18 ескадрилья контролю космічного простору ВПС США повідомила про виявлення семи об’єктів, які рухаються по сусідству з основним апаратом. Деякі з них, швидше за все, є другим ступенем «Чанчжен-2F» та супутніми фрагментами космічного сміття. Водночас на думку експертів, серед них також можуть бути супутники-інспектори, які призначені для відстеження поведінки корабля.

Порівняння головного обтічника «Чанчжен-2F» та орбітального безпілотника X-37B. Джерело: @CNSpaceflight

15 серпня китайський корабель пролетів над базою Лобнор, яка була місцем його посадки під час попередньої місії у 2020 році. Однак, за даними 18-ї ескадрильї, апарат не скористався цією можливістю та залишився на орбіті.

КНР традиційно не надала ні фотографій, ні будь-яких технічних подробиць влаштування свого апарата. Однак досить несподіваним джерелом інформації про нього став головний обтічник «Чанчжен-2F», виставлений на території однієї зі шкіл провінції Хенань. Судячи зі знімків, він був модифікований для місії та має кілька виступів, які швидше за все, використовувалися для розміщення крил корабля.

Китайська копія американського космоплана

За оцінками експертів, розміри обтічника та характер розташування виступів дозволяє дійти висновку, що за своїми габаритами та формою, китайський корабель дуже схожий на безпілотний орбітальний літак ВПС США X-37B. Американські військові мають, як мінімум, два льотні примірники цієї машини. Одна з них знаходиться на орбіті із травня 2020 року. Загалом два апарати провели у космосі понад 2700 днів.

X-37B після посадки. Джерело: Boeing

Варто зазначити, що й раніше багато оглядачів висловлювали припущення, що китайський багаторазовий корабель створювався під впливом X-37B. Але знімки головного обтічника «Чанчжен-2F» стали першим наочним підтвердженням цієї гіпотези.