Космічне пограбування: астрономи розкрили таємницю зниклого галактичного газу

Європейська Південна обсерваторія опублікувала зображення, що демонструє частину скупчення Гідри. У його центрі можна побачити галактику NGC 3312, яка стала жертвою своєрідного космічного «пограбування». Вона позбулася майже всіх запасів газу.

Галактика NGC 3312. Джерело: ESO/INAF/M. Spavone, E. Iodice

Скупчення Гідри розташоване на відстані 190 млн світлових років від Землі і є домівкою для сотень галактик. NGC 3312 є однією з найбільших із них.

Як і наш Чумацький Шлях, NGC 3312 класифікується як спіральна галактика. Однак між ними є безліч очевидних відмінностей. Спіральна структура NGC 3312 спотворена, а речовина всередині галактики — збурена. Ба більше, за нею тягнуться характерні ниткоподібні структури, що зовні нагадують мацаки медузи. Вони складаються з викинутого з NGC 3312 газу.

Найчастіше джерелами подібних спотворень є гравітаційні взаємодії з сусідніми галактиками. Однак у випадку з NGC 3312 все інакше. Вона втратила газ унаслідок процесу, відомого під назвою відрив під тиском.

Коли галактика проходить через газові хмари, що заполоняють скупчення, ті діють як своєрідний зустрічний вітер, зриваючи їхній газ і пил. У результаті утворюються характерні медузоподібні шлейфи. Оскільки холодний газ — це сировина, з якої формуються нові зорі, постраждалі подібним чином галактики ризикують втратити здатність до зореутворення.

Скупчення Гідри очима телескопа «Субару». Вгорі в центрі можна побачити галактику-медузу NGC 3312, внизу в центрі — галактику-медузу NGC 3314. Джерело: Subaru

Цікаво, що на небі NGC 3312 межує з іншою медузоподібною галактикою NGC 3314. Нещодавно вони обидві потрапили на знімок, опублікований обсерваторією «Субару» на честь свого 25-річного ювілею.