«Корова» виявилася «найпласкішим» вибухом у Всесвіті

Вчені виявили нову особливість дивовижного спалаху наднової, яку відкрили 2018 року та назвали «корова». Вони дійшли висновку, що цей вибух був надзвичайно асиметричним. Переважно він відбувався в одній площині.

«Корова» в уявленні художника
«Корова» в уявленні художника. Джерело: phys.org

Що «корова» робить на небі?

Вчені з університету Шеффілда виявили дивовижну річ щодо гігантського вибуху, який був зафіксований 2018 року й отримав назву «корова». Тоді вони зафіксували у галактиці, яка віддалена від нас на 180 млн св. років, спалах, котрий вважали надновою.

Однак одразу ж астрономи помітили особливості цього спалаху. Він був відчутно сильніший і зсунутий у синю область спектра у порівнянні з рештою наднових, які спостерігалися до того. Пізніше стало зрозуміло, що і згасає він швидше, ніж решта подібних вибухів. А оскільки ця подія отримала позначення AT2018cow і три останні літери склали англійське слово «корова», то саме так усі подібні події й почали називати.

Загалом сьогодні відомо про п’ять «корів». І чим більше вчені їх спостерігають, тим більше переконуються, що вони до звичайних наднових відношення не мають. Крім того, між собою вони достатньо сильно відрізняються, тому астрономи підозрюють, що це не один, а кілька різних класів об’єктів, об’єднаних у категорію «швидкі сині оптичні транзієнти».

«Найпласкіший» вибух у Всесвіті

Власне, нове відкриття розпочалося зі спроби вчених за допомогою телескопа, розташованого на острові Ла-Пальма, визначити поляризацію першої відомої «корови». Так називається ситуація, коли коливання електромагнітних хвиль, якими є світло, відбувається в одній площині.

Вивчаючи дані спостережень AT2018cow, вчені дійшли висновку, що приблизно 7 % усього світла в ній було поляризованим. Це дозволило реконструювати форму вибуху так, ніби розглядали його у телескоп із діаметром дзеркала 625 км.

Виявилося, що вибух мав форму диска діаметром із Сонячну систему. Вчені порівнюють його з пирогом. І це справді дуже дивно, адже раніше вважалося, що «корови» — це все ж наднові, хоча й незвичайні. Однак досі всі вибухи зір були дуже близькі до сфери. Принаймні дископодібних серед них не було.

Тож перед вченими постає питання про те, чим же насправді є «корова». Вони все ж схиляються до того, що це наднові. Просто перед смертю зоря утворює навколо себе диски з речовини. Або з якихось причин чорна діра та нейтронна зоря, які народжуються в центрі, таким чином руйнують решту зорі.