Астрономи знайшли у рентгенівському діапазоні нову «корову»

Астрономи з Каліфорнійського технологічного університету відкрили незвично яскраву наднову типу cow, тобто «корова». 2020mrf — лише п’ятий такий об’єкт, відомий людям. Досі лишається незрозумілим, які процеси призводять до утворення цього виду наднових.

Порівняння нормальної наднової та  «корови»
Порівняння звичайної наднової та «корови». Джерело: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Надзвичайно яскрава наднова AT2020mrf

Зображення наднової AT2020mrf отримали ще 2020 року за допомогою російсько-німецького телескопа «Спектр-РГ». Але про те, що це дуже незвична наднова стало відомо лише наприкінці 2021-го, після публікації астрономів з обсерваторії Паломар. Вони оголосили, що це наднова класу cow. Цей клас відкритий відносно недавно — 2018 року.

Свою назву він отримав завдяки незвичайній надновій AT2018cow. Останні три літери в її назві були випадково згенеровані комп’ютером та утворили англійське слово cow. Цей об’єкт був приблизно в десять разів яскравішим за будь-яку наднову. По-друге, за рік після вибуху він лишався приблизно у 200 разів яскравішим, ніж звичайна наднова після такого терміну. Отримана картина не відповідала ані сценарію народження наднової, ані народженню чорної діри. Вчені зрозуміли, що відкрили новий клас об’єктів.

Нова «корова» цікава тим, що її відкрили не у видимому діапазоні, а у рентгенівському. Навіть більше, AT2020mrf у рентгенівському діапазоні приблизно у 20 разів яскравіша, ніж перша відома науці «корова». Крім того, нове дослідження дозволило як слід роздивитися цей об’єкт. Виявилося, що він достатньо компактний і при цьому майже не вкритий пилом та газом. І це досить сильно контрастує з іншими відомими залишками наднових.

Що собою являють «корови»

Питання про те, що собою являють наднові типу cow непокоїть вчених останні кілька років. Нещодавно була опублікована стаття, у якій переконливо доводиться, що «корови» — все ж процес утворення масивних нейтронних зір або маломасивних чорних дір. Різниця полягає лише у тому, як поводяться шари речовини, скинуті зорею, що помирає.

Нове дослідження ніби не суперечить цим висновкам. Навіть більше, автори публікації самі наголошують, що новий об’єкт є або масивним магнетаром, або чорною дірою. Разом із тим вони зазначають, що AT2020mrf все ж достатньо сильно відрізняється від решти «корів». Ця наднова значно яскравіша у рентгенівському діапазоні за ті чотири, що спостерігалися з 2018 року. Цілком можливо, що «корови» — це не один, а зразу кілька класів об’єктів.