Карликова зоря TIC 441725813 виявилася гібридною та пульсуючою

Науковці використали космічний телескоп TESS для дослідження зорі TIC 441725813. Вони виявили, що вона є субкарликом спектрального класу B і до того ж пульсує.

Субкарлик спектрального класу B
Субкарлик спектрального класу B. Джерело: Вікіпедія

Гарячий субкарлик

Астрономи використали супутник NASA для спостереження за транзитами екзопланет TESS, аби вивчити зорю, яка отримала назву TIC 441725813. У результаті вони виявили, що вона є гібридним гарячим пульсуючим субкарликом типу B. Відкриття було детально описане в науковій статті, опублікованій 25 липня на сервері препринтів arXiv.

Загалом гарячі субкарлики класу B (sdB) — це об’єкти з екстремальної горизонтальної гілки діаграми Герцшпрунга — Рассела, що складаються з гелієвих ядер і дуже тонких водневих оболонок. Вони являють собою компактні небесні тіла, зазвичай приблизно вдвічі менші за масу Сонця, з радіусами від 0,1 до 0,3 сонячних і ефективними температурами від 20 000 до 40 000 K.

Два режими пульсуючих зір

Астрономи особливо зацікавлені у пошуку та характеристиці пульсуючих субкарликів класу B (sdBV), які демонструють два типи варіацій потоку. Перший пов’язаний із короткоперіодними режимами тиску (p-модами) з періодами пульсації порядку хвилин і амплітудами пульсаційних мод, що досягають десятків мілімагнітуд (ммаг). Другий пов’язаний із довгоперіодними гравітаційними режимами (g-режимами) з періодами пульсацій порядку годин і амплітудами пульсаційних режимів менш ніж 10 ммаг.

TIC 441725813, також відома як TYC 4427-1021-1, є однією з найяскравіших sdB-зір, виявлених дотепер. Попередні спостереження визначили, що вона має ефективну температуру 27 200 K, і припустили, що вона, ймовірно, є короткоперіодичною спектроскопічною подвійною.

Тепер команда астрономів під керівництвом Веньчао Су з Тулузького університету у Франції провела фотометричні спостереження TIC 441725813 за допомогою TESS, що дозволило їм отримати більше інформації про природу цієї зорі.

Як обертається зоря TIC 441725813

Детальний аналіз кривих блиску TESS від TIC 441725813 дозволив команді Су виявити багатий спектр особливостей. Зокрема, вони виявили низькі та високі частоти, можливу орбітальну сигнатуру супутника, спектр пульсацій g-режимів з ознаками обертального розщеплення, а також кілька p-режимів, які демонструють ознаки обертання.

Крім того, на основі виміряних частотних розщеплень двох типів режимів у TIC 441725813 астрономи оцінили періоди обертання як ядра, так і зовнішньої оболонки. Ядро обертається дуже повільно з періодом щонайменше 85,3 доби, тоді як період обертання зовнішньої оболонки становить приблизно 17,9 доби.

За словами авторів статті, отримані результати свідчать про те, що ТІК 441725813 є гібридним sdB-пульсатором, який демонструє як g-, так і p-режими.

Крім того, дослідники додали, що TIC 441725813 може бути короткоперіодичною sdB білою карликовою подвійною системою з орбітальним періодом близько 6,7 години, що може пояснити, чому оболонка зорі обертається майже в п’ять разів швидше, ніж внутрішнє ядро. Однак для підтвердження цієї гіпотези потрібні додаткові спектроскопічні спостереження.