Камера темної енергії зазнімкувала прелюдію до злиття галактик

Представлене зображення було отримано Камерою темної енергії (DECam), встановленою на 4-метровому телескопі Віктора Бланко в Міжамериканській обсерваторії Серро-Тололо в Чилі. Воно демонструє пару галактик, які незабаром розпочнуть своє злиття.

Галактики NGC 1531 і NGC 1532. Джерело: CTIO/NOIRLab/DOE/NSF/AURA; R. Colombari, M. Zamani & D. de Martin (NSF’s NOIRLab)

Основний об’єкт на знімку DECam, це спіральна галактика NGC 1532. Вона розташована на відстані близько 55 млн світлових років від Землі в напрямку південного сузір’я Ерідана. На фото добре видно її розмашисті спіральні рукави. Один із них опускається вниз, тоді як інший тягнеться вгору у напрямку до яскравого об’єкта, що нависає над NGC 1532. Це менша за розмірами карликова галактика-компаньйон NGC 1531.

Зараз обидві галактики перебувають у стадії, яку можна образно порівняти з одностороннім перетягуванням каната. Більш масивна NGC 1532 поступово підтягує до себе NGC 1531 і в майбутньому повністю її поглине. Втім, попри свої малі розміри, карликова галактика теж чинить помітний гравітаційний вплив на свою більшу супутницю. Крім спотвореного спірального рукава, він проявляється в «мості», що з’єднує їх. Він складається з газу та пилу, які були вирвані приливними силами. Крім того, гравітаційна взаємодія також викликала сплески зореутворення в обох галактиках.

Це одностороннє космічне перетягування каната є наочним прикладом того, як великі галактики зростають і еволюціонують, поглинаючи своїх менших за розмірами сусідів та їхню речовину. Наш Чумацький Шлях не є винятком. Астрономи знайшли в його гало сліди цілої низки галактик, поглинених у далекому минулому.

Процес поглинання меншої галактики-компаньйона разюче відрізняється від злиття двох спіральних галактик порівнянного розміру. В останньому випадку вони стикаються, утворюючи абсолютно нову галактику з власною формою та характеристиками. Саме таке майбутнє чекає на наш Чумацький Шлях, коли через чотири мільярди років він почне злиття з галактикою Андромеди.

Геомагнітна тривога: вчені попередили про полярні сяйва 24 липня