Камера темної енергії показала Руку Бога

Приголомшлива світлина, яку отримала Камера темної енергії (DECam), демонструє світні структури туманності Ґама (Gum 10), освітленої гарячими масивними зорями, якими всипана ця хмара пилу і газу. Фото висвітлює структуру туманності незвичайної форми, схожу на руку, простягнуту в космос. Ця структура, яку назвали Божою Рукою, належить до типу об’єктів, що називаються кометними глобулами. Розташована вона на відстані 1300 світлових років від нас у сузір’ї Корми.

Рука Бога
Ця хмарна зловісна структура є кометною глобулою на прізвисько Рука Бога. Фото: CTIO/NOIRLab/DOE/NSF/AURA

Туманність Ґама привертає увагу астрономів також своєю незвичайною кометоподібною формою, яка ще називається кометною глобулою. Вони зазвичай мають компактну голову з довгим хвостом, як комети, від яких отримали свою назву. Але в той час як комети складаються з каменю та льоду і мають хвіст завдяки сублімації льоду, коли вони наближається до теплої зорі, кометні глобули отримують свій хвіст завдяки іншому процесу. Вони також набагато більші. В цьому випадку глобула Божої Руки має величезну голову, яка сягає 1,5 світлових років у діаметрі, а її хвіст — вісім світлових років завдовжки.

ESO 257-19
Колаж демонструє туманність Рука Бога, яка, неначе збирається упіймати спіральну галактику ESO 257-19 (PGC 21338). Але насправді ця галактика розташована на відстані понад 100 млн світлових років. Фото: CTIO/NOIRLab/DOE/NSF/AURA

Механізм, яким ці кометоподібні об’єкти набирають своєї чіткої форми, залишається загадковим, але астрономи висунули дві головні концепції стосовно їхнього походження. Згідно з першою гіпотезою, спочатку вони могли бути сферичними туманностями, такими, як добре відома Кільцева туманність, які потім були змінені вибухом наднової поблизу. Можливо, це був початковий вибух, який сформував туманність Ґама. Друга ідея полягає в тому, що кометні глобули формуються завдяки поєднанню зоряних вітрів і радіаційного тиску від сусідніх гарячих масивних світил.

Вчені все ще з’ясовують, які процеси створюють кометні глобули. Але вони помітили, що в цій туманності їх дуже багато. Дослідники припускають, що вони могли утворитися спершу як сферичні туманності. Потім вони були зруйновані надновою, яка створила Туманність Ґама. Або вони могли бути сформовані вітрами та випромінюванням від сусідніх гарячих зір.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb надіслав детальну світлину туманності Кінська Голова.

За матеріалами noirlab.edu