Juno показав вулканічний супутник Юпітера

1 березня 2023 року апарат Juno пролетів на відстані 51 570 км від Іо. Це надало можливість отримати найкращі за весь час місії зображення поверхні найбільш геологічно активного тіла Сонячної системи. Їхня роздільна здатність становить від 43 до 34 км/піксель.

Знімки Іо, зроблені зондом Juno 1 березня 2023 року. Джерело: NASA / SwRI / MSSS / Jason Perry

Іо є третім за величиною супутником Юпітера. Її діаметр становить 3660 км. Іо знаменита своїми вулканами. На її поверхні знаходяться сотні активних вулканів, які безперервно вивергаються, видозмінюючи її ландшафт. Протяжність їх лавових потоків може досягати сотень кілометрів. Також на Іо існують цілі озера, заповнені розплавленою сіркою.

Більшість темних плям, що видно на знімках Juno — це наслідки вивержень. Серед них можна виділити регіон під назвою Східний Гірру. Востаннє він потрапляв у поле зору зонда New Horizons у 2007 році. У той момент Східний Гірру перебував у стадії чергового виверження, але ще не викидав нову лаву.

Знімки Juno дали змогу ідентифікувати нове лавове поле на околиці Східного Гірру загальною площею 3200 км² (що зовсім небагато за масштабами Іо), якого не існувало під час візиту New Horizons. На думку планетологів, воно могло сформуватися під час зафіксованого наприкінці 2021 року виверження.

Також Juno зафіксував зміну кольору вулканічного кратера неправильної форми, відомого під назвою Патера Хорса. Порівняно з 2001 роком, коли його востаннє знімкував апарат Galileo, він сильно почервонів. Така зміна кольору свідчить про наявність сполук сірки, що формується внаслідок активного високотемпературного вулканізму. Деякі з темних плям біля лінії термінатора Іо (межі між денною та нічною стороною) можуть бути тінями від гір. За розрахунками планетологів, висота однієї з них сягає 5500 метрів.

Нагадаємо, що наприкінці 2023 року Juno знову відвідає Іо. Цього разу апарат пройде на висоті всього в кілька сотень кілометрів над його поверхнею, що дасть можливість отримати набагато детальніші зображення вулканічного місяця.

За матеріалами https://www.missionjuno.swri.edu