James Webb знайшов основу для складної органіки в протопланетному диску

Використовуючи космічний телескоп James Webb, астрономи вперше виявили метил-катіон (CH₃+) у протопланетному диску навколо молодої зорі. Ця сполука відіграє ключову роль у формуванні складних органічних молекул.

Ділянка туманності Оріона очима телескопа James Webb. Джерело: ESA/Webb, NASA, CSA, M. Zamani (ESA/Webb), the PDRs4All ERS Team

Відкриття було зроблено під час вивчення протопланетного диска, що оточує зорю d203-506. Це невеликий червоний карлик, чия маса вдесятеро менша за сонячну. Він розташований на відстані 1300 світлових років від Землі в сузір’ї Оріона та зазнає впливу інтенсивного ультрафіолетового випромінювання з боку сусідніх масивних світил. Вчені вважають, що більшість протопланетних дисків проходять через подібний період бо, як правило, зорі формуються не поодинці, а всередині скупчень.

Вочевидь, присутність метил-катіону є наслідком саме цього ультрафіолетового «бомбардування». Воно забезпечує необхідне для утворення CH₃+ джерело енергії. При цьому, на відміну від сусідніх систем, у d203-506 не знайдено води, що також може бути наслідком впливу ультрафіолетового випромінювання.

Ділянка туманності Оріона очима телескопа James Webb. На врізці показано протопланетний диск навколо зорі d203-506. Джерело: ESA/Webb, NASA, CSA, M. Zamani (ESA/Webb), the PDRs4All ERS Team

Чим же важливий метил-катіон? Ця сполука відносно погано взаємодіє з воднем (основний компонент регіонів активного зореутворення), але легко реагує з іншими речовинами. Як наслідок, вона ініціює формування складніших молекул на основі вуглецю, необхідних для виникнення живих організмів. Астрономи довго шукали подібні сполуки в космосі, але отримали можливість знаходити їх лише після запуску JWST.

Надалі дослідники мають намір продовжити пошук подібних сполук. Аналіз їхнього поширення та хімічного складу протопланетних дисків допоможе більше дізнатися про те, як у Всесвіті формуються умови, які можуть призвести до виникнення життя.

Раніше ми розповідали про те, чи може JWST знайти сліди життя в атмосфері екзопланети.