James Webb зазнімкував ідеальне «кільце Ейнштейна»

Космічний телескоп James Webb отримав зображення галактики на відстані 12 млрд світлових років. Її особливістю є надзвичайно правильне «кільце Ейнштейна». Цей ефект виникає внаслідок викривлення променів гравітацією.

Ідеальне «кільце Ейнштейна» від James Webb
Ідеальне «кільце Ейнштейна». Джерело: www.sciencealert.com

Ідеальне «кільце Ейнштейна»

Космічний телескоп James Webb, що нещодавно розпочав першу річну місію з вивчення Всесвіту зазнімкував галактику SPT-S J041839-4751.8. Вона знаходиться на відстані 12 млрд світлових років від нас. Її колоризоване зображення виклав у мережу один з учасників дослідження.

Головною особливістю цієї галактики є кругова структура, яка оточує її. Це — так зване «Кільце Ейнштейна», яке є своєрідною оптичною ілюзією. Насправді ніякого кола біля галактики немає. Просто світло від об’єкта, що знаходиться за нею викривляється гравітаційним полем.

«Кільце Ейнштейна» вчені спостерігають вже не вперше. Однак досі відомі його зразки були незамкненими та дуже нерівними. А в цьому випадку орієнтація Землі, галактики та джерела світла виявилися ідеальними.

Зображення гравітаційної лінзи вгорі
Колоризований знімок James Webb. Джерело: JWST/MAST; Spaceguy44/Reddit

Гравітаційна лінза власними руками

Коли гравітаційне поле викривлює світло, то воно може зібрати його з великої площі і дозволити більше дізнатися про прихований об’єкт. Цей ефект називається «гравітаційною лінзою». За свідченнями вчених галактику SPT-S J041839-4751.8 взагалі вдалося побачити завдяки цьому явищу.

Вчені також поділилися рецептом «гравітаційної лінзи в домашніх умовах» в дусі зображення диска Проксими Центавра, яке виявилося знімком ковбаси. Для того, аби в домашніх умовах отримати щось подібне до «кільця Ейнштейна» треба використати винний бокал.

Не наповнюючи його рідиною треба подивитися крізь нього у напрямку ніжки на щось дрібне, наприклад на сторінку тексту. Природа цього явища буде зовсім не гравітаційною, але ефект виявиться дуже схожим.

За матеріалами: www.sciencealert.com