James Webb зазирнув всередину кулястого скупчення

Космічний телескоп James Webb (JWST) вивчив кулясте скупчення NGC 6440. Отримані ним дані відкривають можливість для поглиблених досліджень інших подібних об’єктів у нашій галактиці.

Кулясте скупчення NGC 6440 (фото James Webb). Джерело: ESA/Webb, NASA & CSA, P. Freire

Кулясті скупчення являють собою утворення сферичної форми, що складаються з безлічі щільно «упакованих» старих зір, пов’язаних між собою гравітацією. Такі об’єкти трапляються у всіх галактиках, але найчастіше знаходяться на їхніх околицях. У них може налічуватися від сотень тисяч до мільйона зір, які в середньому перебувають на відстані близько одного світлового року одна від одної. Але часом вони можуть розташовуватися і на дистанціях, порівнянних із розмірами нашої Сонячної системи.

NGC 6440 не є винятком. Скупчення розташоване на відстані 28 тисяч світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Стрільця. Порівняно з іншими скупченнями, воно вирізняється досить високим рівнем металевості. NGC 6440 сформувалося і знаходиться всередині галактичного балджа — щільного, майже сферичного ущільнення старих зір у внутрішній частині Чумацького Шляху.

JWST зазнімкував NGC 6440 у 2023 році за допомогою камери ближнього інфрачервоного діапазону NIRCam. Знімок був зроблений у межах програми спостережень, спрямованих на вивчення пульсарів у зоряних скупченнях. Пульсар — це нейтронна зоря, що швидко обертається, з потужним магнітним полем, полюси якої є джерелами електромагнітного випромінювання. Оскільки такі зорі обертаються, то ми сприймаємо їхні випромінювання у вигляді коротких спалахів або імпульсів. Швидкість обертання найшвидших пульсарів становить понад 716 обертів на секунду, але теоретично вона може сягати й 1500 обертів.

Отримані JWST дані свідчать про те, що зорі NGC 6440 багаті гелієм і киснем. Ці результати відкривають можливість для майбутніх поглиблених досліджень інших скупчень у балджі Чумацького Шляху. Вони були неможливі іншими телескопами через велику щільність зір, а також хмари міжзоряного пилу між скупченнями та Землею.

Раніше ми писали про те, як James Webb виявив атмосферу у лавової екзопланети.

За матеріалами https://esawebb.org