James Webb вивчив кільця Харікло

Астрономи використали телескоп James Webb (JWST) для вивчення кілець астероїда-кентавра Харікло. Зібрані під час спостережень дані допомогли уточнити їхні характеристики та склад.

Астероїд-кентавр з кільцями

Харікло класифікується як кентавр. Так називають групу тіл, чиї орбіти пролягають між орбітами Юпітера та Нептуна. За своїми властивостями вони займають перехідне становище між астероїдами та кометами.

Схема покриття зорі астероїдом Харікло. Джерело: NASA, ESA, CSA, L. Hustak (STScI)

Діаметр Харікло складає приблизно 260 км. На сьогодні він є найбільшим із відомих кентаврів. Під час покриття Харікло далекої фонової зорі, що відбулося у 2013 році, астрономи зробили дивне відкриття. З’ясувалося, що об’єкт оточений двома кільцями. Імовірно, вони утворилися внаслідок зіткнення Харікло з іншим об’єктом.

Спостереження кілець Харікло

У жовтні 2022 року Харікло знову здійснив покриття зорі. Астрономи використали цю рідкісну можливість, щоб детальніше вивчити його кільцеву систему. Для цього вони залучили JWST. Спостереження Харікло стали першим випадком, коли космічна обсерваторія побачила покриття зорі.

Покриття Харікло фонової зорі. Джерело: NASA, ESA, CSA, Nicolás Morales (IAA/CSIC)

Покриття відбулося 18 жовтня 2022 року. JWST стежив за ним за допомогою камери NIRCam та спектрографа NIRSpec. Під час подальшого аналізу даних, астрономи зуміли уточнити характеристики кільцевої системи Харікло. Ширина першого кільця становить 6-7 км, а другого — 2-4 км, вони розділені проміжком у 9 км.

Отримані JWST спектри Харікло та його кілець. Джерело: NASA, ESA, CSA, Leah Hustak (STScI)

JWST також зумів отримати спектри кілець та поверхні Харікло. Виявилося, що вони мають відмінності один від одного. Спектри кілець показували присутність кристалічного водяного льоду. На думку вчених, це говорить про те, що вони складаються з суміші крижаних частинок і темної речовини, що залишилася від імпактора, що породив їх.

Раніше ми писали про те, як JWST заглянув усередину майбутніх екзопланет.

За матеріалами https://blogs.nasa.gov