James Webb виявив найвіддаленішу пару чорних дір, що зливаються

Космічний телескоп James Webb (JWST) виявив найвіддаленішу відому на сьогодні пару чорних дір, що зливаються. Вона існувала, коли вік Всесвіту становив лише 740 млн років.

Область неба навколо пари галактик ZS7, що стикаються. Джерело: ESA/Webb, NASA, CSA, J. Dunlop, H. Übler, R. Maiolino, et. al.

У центрі більшості галактик у Всесвіті (зокрема й нашої) знаходяться надмасивні чорні діри: гравітаційні монстри, чиї маси в мільйони, а іноді й у мільярди разів перевершують сонячну. Вони мали величезний вплив на еволюцію галактик, у яких знаходяться.

Результати спостережень свідчать, що надмасивні чорні діри існували вже в перші мільярди років після Великого вибуху. Це ставить перед астрономами закономірне питання: як вони виросли й стали такими масивними за такий короткий проміжок часу?

Дані, отримані JWST, висвітлюють цю загадку. Телескоп провів спостереження системи, відомої під позначенням ZS7. Вона являє собою пару галактик, чиє злиття відбувалося всього через 740 млн років після Великого вибуху.

Пара галактик ZS7, що стикається, на знімках телескопа James Webb. Джерело: ESA/Webb, NASA, CSA, J. Dunlop, H. Übler, R. Maiolino, et. al

Проаналізувавши зібрані JWST дані, астрономи встановили, що кожна з галактик містила по надмасивній чорній дірі. На це вказують швидкорухомі потоки щільного та гарячого газу, іонізованого випромінюванням, яке зазвичай випускається в процесі акреції речовини. Маса однієї з дір у 50 млн разів перевищувала масу Сонця. Для порівняння, маса чорної діри в центрі нашого Чумацького Шляху становить «всього» 4 млн сонячних. Маса іншої чорної діри, найімовірніше, була аналогічна, але її набагато складніше виміряти, оскільки вона закрита щільними газовими хмарами.

За словами вчених, спостереження JWST вказують на те, що злиття чорних дір під час зіткнень галактик були одним із найважливіших чинників, який забезпечив їм настільки стрімке зростання. Вони сподіваються, що наступне покоління гравітаційно-хвильових обсерваторій зможе виявити гравітаційні хвилі від таких подій. Це дасть змогу отримати повнішу картину подій, що відбувалися в ранньому Всесвіті.

Раніше ми розповідали про те, як James Webb зазирнув всередину кулястого скупчення.

Комети врізалися в Уран і Нептун щогодини впродовж мільйона років