James Webb розкрив секрети примарної спіральної галактики

Астрономи опублікували нове барвисте зображення, отримане космічним телескопом James Webb (JWST). Він зафіксував спіральну галактику M 106.

Галактика M 106 (фото James Webb). Джерело: ESA/Webb, NASA & CSA, J. Glenn

Галактика M 106 це один із сусідів Чумацького Шляху. Вона розташована на відстані 23 млн світлових років у напрямку до сузір’я Гончі пси і є однією з найяскравіших і найближчих до нас спіральних галактик. За своїми розмірами вона нагадує галактику Андромеди.

Як і у більшості спіральних галактик, у центрі M 106 знаходиться надмасивна чорна діра. Її маса приблизно в 40 млн разів перевищує масу Сонця. На відміну від чорної діри в центрі Чумацького Шляху, яка лише зрідка втягує газові хмари, чорна діра в М 106 активно поглинає речовину. У міру того як газ рухається по спіралі до чорної діри, він нагрівається і випускає потужне випромінювання. Галактика також є домівкою для двох наднових, що спостерігалися в 1981 і 2014 роках.

M 106 має дивовижну особливість — у неї є два «примарні» спіральні рукави. Вони невидимі в оптичному діапазоні, але їх можна спостерігати в радіо та рентгенівському діапазонах хвиль. На відміну від звичайних рукавів, вони складаються не із зір, а з гарячого газу. Астрономи вважають, що ці додаткові рукави виникли внаслідок активності чорної діри. Найімовірніше, причиною став відтік матеріалу внаслідок сильного збовтування газу навколо неї. Це створило ефект, аналогічний тому, коли хвиля з океану вдаряється об берегову скелю.

Зображення M 160 було отримано в межах програми з вивчення активних галактичних ядер за допомогою встановленої на JWST камери ближнього інфрачервоного діапазону. Синій колір відповідає її зоряному населенню, помаранчеві області вказують на тепліший, а червоні — на холодніший пил. Два «примарні» рукави виділені зеленим кольором.

Раніше ми розповідали про те, як James Webb помітив ударну хвилю чорної діри.

За матеріалами Esawebb.org