James Webb розкрив хімічну загадку на супутнику Плутона

Вчені, використовуючи нові дані з космічного телескопа NASA James Webb, виявили невідомі раніше хімічні речовини на поверхні Харона, найбільшого супутника Плутона. За допомогою цього телескопа вдалося дослідити лід, який покриває Харон, і знайти там вуглекислий газ та перекис водню. Це відкриття дозволяє зазирнути у минуле супутника та глибше зрозуміти його природу. Про знахідку повідомляє публікація в Nature.

Композиція покращених кольорових зображень Плутона
Композиція покращених кольорових зображень Плутона (внизу праворуч) і Харона (верхня ліворуч), зроблена космічним кораблем NASA New Horizons. Фото: NASA

У 2015 році апарат NASA New Horizons зробив перші знімки Харона, на яких було помітно його червонуватий відтінок. Проте технічні можливості попередніх телескопів не давали змоги детальніше вивчити хімічний склад супутника. Лише у 2022-2023 роках, завдяки спектрографу James Webb в ближньому інфрачервоному діапазоні, вдалося дослідити повний склад поверхні Харона. Вчені підтвердили наявність водяного льоду та органічних матеріалів, що викликають його червонуватий колір.

Інструменти космічного телескопа вартістю 10 млрд доларів дали змогу детально проаналізувати спектр світла, що відбивається від поверхні Харона, розширюючи наше розуміння його складу. Ян Вонг з Наукового інституту космічних телескопів зазначив, що ці передові можливості дозволили зафіксувати нові дані про супутник.

Команда вчених висунула теорію про походження хімічних речовин на поверхні Харона. За їхніми припущеннями, вуглекислий газ міг потрапити на поверхню з надр в результаті утворення кратерів. Провідна дослідниця Сільвія Протопапа пояснила, що CO₂ міг бути присутнім ще в протопланетному диску, з якого сформувалася система Плутона.

Перекис водню, ймовірно, виник через взаємодії ультрафіолетового випромінювання Сонця з космічними променями. Планетолог Уджвал Раут додав, що експерименти команди показали можливість утворення перекису водню з сумішей CO₂ і водяного льоду за умов, подібних до тих, що існують на Хароні.

Це дослідження знову підтверджує неймовірні можливості телескопа James Webb, який продовжує розширювати наші знання про Плутон та його супутники.

Раніше ми повідомляли, що можна знайти за орбітою Нептуна.

За матеріалами sciencedaily.com