James Webb помітив загадкову темну хмару в центрі Чумацького Шляху

Космічний телескоп James Webb (JWST) виявив велику кількість замерзлого монооксиду вуглецю в гігантській хмарі молекулярного газу під назвою «Цеглина» (The Brick) біля центру нашої Галактики.

The Brick
Яскраві області на цьому зображенні — місця, де водень перебуває у стані гарячої плазми, що світиться завдяки енергії масивних світил. «Цеглина» — темна область, де сяючу плазму не видно за щільними пиловими хмарами. Уздовж її краю світіння має блакитний відтінок, спричинений льодом, який блокує червоне світло, пропускаючи лише синє. Авторство зображення: Адам Гінзбург

«Цеглина» (каталогове позначення G0.253+0.016) є частиною Центральної молекулярної зони — великого скупчення туманностей, що за масою перевищує наше Сонце в 60 млн разів. Попри те, що багато хмар у цій зоні формують зорі, ця хмара вирізняється тим, що в ній не розпочалося зореутворення. Причина цього лишається нерозв’язаним питанням для астрономів.

Один із можливих варіантів — це те, що «Цеглина» є молодою хмарою, яка ще не встигла сформувати зорі. Інша теорія стверджує, що газ усередині неї занадто турбулентний або утримується магнітними полями, які заважають його колапсу, необхідному для утворення світил.

The Brick
На цьому зображенні «Цеглини» дослідники використали фільтри JWST, щоб видалити всі зорі та показати темну хмару в центрі. Авторство зображення: Адам Гінзбург

Останні спостереження JWST показують, що у хмарі присутня велика кількість твердого монооксиду вуглецю, що робить її особливою серед інших туманностей. Лід цього складу раніше важко було виявити у міжзоряному просторі. Астрономи зазначають, що цей факт має бути врахований у наступних дослідженнях.

Для початку формування світил необхідні дуже холодні умови, коли молекулярний газ охолождується до температур, наближених до абсолютного нуля. Але речовина у «Цеглині» виявилася надто теплою у порівнянні з іншими молекулярними хмарами навколо, хоч і містить значну кількість льоду.

Дослідження центру Галактики за допомогою JWST може мати важливі наслідки для космології, допомагаючи розуміти умови зореутворення в ранньому Всесвіті та пояснюючи виникнення надмасивних чорних дір внаслідок гравітаційного колапсу молекулярних хмар. Ключі до розгадки можуть бути приховані в таємничих глибинах туманностей — таких, як «Цеглина».

Зображення Центральної Молекулярної Зони
Зображення Центральної молекулярної зони. Джерело: NASA/Chandra/HST/ESA/STScI

Нові відкриття, опубліковані в журналі The Astrophysical Journal, є важливим кроком у розумінні складних процесів у центрі Галактики.

Раніше ми повідомляли про те, що вчених приголомшили загадкові структури у Чумацькому Шляху.