Інші цивілізації можуть використовувати чорні діри для отримання енергії

Американський фізик Аві Лоеб припустив, що інопланетні цивілізації можуть не тільки використовувати чорні діри для того, аби отримувати з них енергію, але й створювати їх штучно та розміщувати на орбіті власної планети.

Інопланетяни можуть використовувати чорні діри для видобування енергії
Інопланетяни можуть використовувати чорні діри для видобування енергії. Джерело: phys.org

Аві Лоеб та енергія чорних дір

Американський фізик ізраїльського походження Аві Лоеб — один із найгеніальніших і найскандальніших вчених сучасності. Саме він запропонував використовувати ефект гравітаційного лінзування для пошуку екзопланет, передбачив існування пульсарів поблизу від надмасивної чорної діри в центрі нашої Галактики й висунув припущення, що астероїд Оумуамуа може виявитися інопланетним кораблем.

Лоеб робить багато припущень, які здаються занадто сміливими, а інколи й просто божевільними в очах інших вчених, проте деякі з них виявляються правильними значно частіше, ніж це могло б бути, якби він просто випадково вгадував.

Нова робота Лоеба також присвячена чорним дірам. Цього разу він припустив, що достатньо розвинена інопланетна цивілізація може використовувати їхню енергію, і ми це можемо побачити з величезних відстаней.

Взагалі-то ця ідея належить не Лоебу. Роджер Пенроуз висунув її ще 1971 року. Адже попри те, що вважається, що ці об’єкти нічого не випромінюють, в акреційному диску речовина обертається дуже швидко і нагрівається дуже сильно.

Чорні діри на орбіті планет

Оригінальна ідея Пенроуза полягала в тому, щоб використовувати саме кінетичну енергію акреційного диска. Вона ж є одним із можливих пояснень парадокса Фермі. Ми не бачимо інопланетян, бо всі достатньо розвинуті цивілізації давно мігрували до чорних дір.

Лоеб погоджується із цим усім, але зазначає, що є й інші способи. Наприклад, використовувати теплову енергію акреційного диска. Але насамперед він думає про випромінювання Гокінга. Це явище не дає інформації назавжди зникати у чорній дірі, але зазвичай воно занадто слабке для використання.

Лоеб же каже, що саме воно може дозволити позаземній цивілізації використовувати чорні діри дійсно по-новому. Раніше він вже висунув припущення про те, як можна створити подібний об’єкт без вибуху наднової, і тепер вважає, що інопланетяни можуть використати цей метод для створення сингулярності з масою лише у 100 тис. тонн, яка буде обертатися навколо планети як супутник.

Зазвичай довготривале існування подібних об’єктів вважається неможливим, через те саме випромінювання Гокінга. Через нього така маленька чорна діра «випарувалася» б лише за півтора року. Проте Лоеб підрахував, що якщо щосекунди «згодовувати» їй лише 2,2 кг речовини, то її масу можна підтримувати нескінченно.

Чому це вигідно цивілізаціям

Головна привабливість цієї схеми, за словами Аві Лоеба, в тому, що вся маса скинутої на чорну діру речовини зрештою перетвориться на енергію. І це — лише один із двох відомих процесів, в яких таке може відбутися.

Другий — анігіляція, тобто реакція між звичайною матерією та антиматерією. Однак останню надзвичайно важко видобувати й зберігати у великих кількостях. Чорна діра, на думку вченого, простіше. А як паливо можна взагалі використовувати будь-яке сміття.

А його навіть людство вже зараз щорічно виробляє близько 2 млрд тонн. Одного цього вистачило б, аби «годувати» чорну діру. Тож, якщо цивілізація впорається із цією задачею, то вона може забезпечити свою планету енергією і взагалі не залежати від власної зорі. Тож, приглядаючись до планет-сиріт, можна знайти серед них життя.