Hubble зазнімкував екзопланету, що формується

Використовуючи телескоп Hubble, астрономи сфотографували колиску екзопланети AB Aur b, що формується, схожої на Юпітер. Знімки підтверджують теорію, що такі об’єкти утворюються внаслідок дискової нестабільності.

Новонароджена екзопланета обертається навколо протозорі AB Aur, розташованої на відстані 531 світлового року від Землі у напрямку сузір’я Візничий. Вона є газовим гігантом, чия маса в дев’ять разів перевищує юпітеріанську. Орбіта екзопланети проходить на відстані 13,9 млрд км від своєї батьківської зорі. Це приблизно втричі більше за відстань між Сонцем та Нептуном.

Відповідно до загальноприйнятої моделі, газові гіганти, що нагадують Юпітер, формуються в результаті т.з. акреції ядра. Це означає, що екзопланета починає своє життя як кам’янисте ядро, яке потім поступово накопичує газ із протопланетного диска.

AB Aur b не вписується у цю теорію. Звичайно, згодом планети можуть змінювати орбіти та здійснювати міграції у внутрішню чи зовнішню частину своєї системи. Однак AB Aur b ще тільки формується. Тому астрономи вважають, що річ в іншому механізмі, який називається дисковою нестабільністю. Це процес, під час якого масивний газоподібний протопланетний диск у міру охолодження розпадається на один або кілька колапсуючих фрагментів планетарної маси, з яких потім утворюються газові гіганти.

Нагадаємо, що недавно астрономи виявили екзопланету, густина якої вчетверо менша за густину води.