Hubble показав слід космічного катаклізму

Представлене зображення було опубліковане на вебсайті місії Hubble. Знімок демонструє тонкі газові структури, відомі під позначенням DEM L249. Вони розташовані у Великій Магеллановій Хмарі — галактиці-супутнику Чумацького Шляху, що перебуває на відстані 160 тис. світлових років від Землі.

Остаток сверхновой
Залишок наднової DEM L249 (фото Hubble). Джерело: ESA/Hubble & NASA, Y. Chu

DEM L249 — це все, що залишилося від спалаху наднової, однієї з найбільш руйнівних подій у Всесвіті. У його процесі виділяється більше енергії, ніж зоря на кшталт нашого Сонця виробляє за все своє життя. На думку астрономів, DEM L249 утворився в результаті спалаху наднової типу Ia. Зазвичай їхнім джерелом є білі карлики у подвійних системах, які поступово перетягують на себе речовину свого компаньйона. Як тільки маса білого карлика перевищує межу Чандрасекара (приблизно 1,4 маси Сонця), це призводить до його термоядерного вибуху. Збагачена важкими елементами речовина викидається у навколишній простір. Згодом вона може входити до складу газових хмар і стати частиною «будівельного матеріалу» для нових світил і планет.

Оскільки під час вибухів наднових типу Ia виділяється приблизно однакова кількість енергії, астрономи використовують їх як «стандартні свічки» для визначення дистанцій до далеких галактик, а також калібрування інших методів визначення відстаней у Всесвіті.

Астрономи давно використовують Велику Магелланову Хмару як природну лабораторію для вивчення наднових. Це пов’язано з її відносною близькістю до Землі, а також відсутністю міжзоряного пилу, що ускладнює спостереження (через нього ми не можемо побачити центр Чумацького Шляху у видимому діапазоні). Саме у Великій Магеллановій Хмарі в 1987 році стався знаменитий спалах наднової SN 1987A. Це був перший спалах з часів винаходу телескопа, який можна було спостерігати на земному небі неозброєним оком.

Ви також можете почитати про те, як астрономи відкрили раніше невідомий тип наднових.