Hubble виявив зорю, що пережила вибух наднової

Космічному телескопу Hubble вдалося отримати зображення зорі, що пережила перетворення на наднову свого компаньйона. Це відкриття є першим для особливого різновиду наднових, в яких світило-гігант, що колапсувало, перед вибухом втратило свою зовнішню газову оболонку.

Галактика NGC 3287
Галактика NGC 3287. На врізці позначена наднова 2013ge. Джерело: NASA, ESA, O. Fox (STScI), J. DePasquale (STScI)

У 2013 році в галактиці NGC 3287 (вона розташована на відстані 47 млн ​​світлових років від Чумацького Шляху в напрямку сузір’я Лева) спалахнула наднова. Подія отримала позначення 2013ge. Під час наступного аналізу спостережних даних астрономи виявили, що в сигнатурі наднової повністю були відсутні сліди водню, який повинен входити до складу зовнішньої оболонки загиблої зорі.

Ця аномалія зацікавила вчених. Щоб розкрити загадку зниклого водню, вони залучили телескоп Hubble. У процесі кількох спостережень йому вдалося зафіксувати джерело ультрафіолетового випромінювання поруч із надновою. В той час як сама наднова поступово втрачала свою яскравість, блиск цього об’єкта залишався незмінним.

На думку астрономів, Hubble вдалося виявити компаньйона загиблої зірки. Очевидно, перед колосальним вибухом він «крав» речовину у свого компаньйона, повністю поглинувши його зовнішню оболонку. Це і пояснює відсутність водню в сигнатурі наднової.

За словами дослідників, відкриття підтверджує теорію, що перед вибухом масивні світила можуть повністю втрачати свою зовнішню оболонку, яка потім поглинається їхніми сусідами. Hubble надав перші фотографічні докази реальності такого сценарію.

Ви також можете почитати про те, як астрономи відкрили раніше невідомий тип наднових.