Hubble побачив як чорна діра перетворила зорю на бублик

Космічний телескоп Hubble зумів зафіксувати останні моменти життя зорі, яка надто близько підійшла до чорної діри. Невдале світило було «спагеттифіковано», після чого його залишки набули форми бублика.

Схема поглинання зорі чорною дірою. Джерело: NASA, ESA, Leah Hustak (STScI)

Описана вище подія приливної руйнації була зафіксована 1 березня 2022 року. Воно сталося в галактиці, розташованій на відстані 300 млн світлових років від Чумацького Шляху. Спалах, що супроводжував загибель зорі, спочатку був зафіксований наземними телескопами, після чого до спостережень приєднався Hubble.

Через дуже велику дистанцію навіть Hubble не зміг безпосередньо зазнімкувати загиблу зорю. Однак виконаних ним спостережень в ультрафіолетовому діапазоні виявилося достатньо, щоб провести спектральний аналіз та відновити картину події.

Дані Hubble показали, що чорна діра оточена дуже яскравою областю у формі бублика, що складається з розігрітого до величезних температур газу. За розмірами вона може бути порівняна з Сонячною системою. Це все, що залишилося від загиблої зорі. Газ рухається навколо чорної діри і є джерелом потужного «вітру», чия швидкість становить приблизно 3% від швидкості світла.

На сьогодні астрономам удалося зафіксувати приблизно сотню подій приливної руйнації зір. Але це вперше, коли астрономам вдалося провести детальні спостереження в ультрафіолетовому діапазоні. Варто зазначити, що за масштабами окремих галактик, знищення зорі чорною дірою є дуже рідкісною подією, яка відбувається приблизно раз на 100 тисяч років.

Нагадаємо, що недавно астрономи знайшли рекордно близьку пару надмасивних чорних дір.