Hubble підтвердив відсутність темної матерії в галактиці NGC 1052-DF2

У 2018 році команда американських астрономів оголосила про відкриття незвичайної галактики, що отримала позначення NGC 1052-DF2. При тому ж розмірі, що й Чумацький Шлях, вона містить в 200 разів менше зірок. Але більш важливо інше: галактика не показує жодних ознак присутності темної матерії.

Галактика NGC 1052-DF2. Джерело: SCIENCE: NASA, ESA, STScI, Zili Shen (Yale), Pieter van Dokkum (Yale), Shany Danieli (IAS). IMAGE PROCESSING: Alyssa Pagan (STScI)

Знахідка викликала значну реакцію в науковому середовищі. Згідно з загальноприйнятими уявленнями, темна матерія є ключовим компонентом, необхідним для формування галактик. Вважається, що без неї первинний газ не мав би достатнього гравітаційного притягання, щоб перейти до формування перших «зоряних островів».

Не дивно, що деякі вчені поставили під сумнів правильність висновків дослідження. Тому астрономи вирішили провести повторну перевірку за допомогою телескопа Hubble. Її метою було уточнити відстань до NGC 1052-DF2. Якби виявилося, що вона розташована ближче до нас, ніж вважалося, це означало б, що вона містить менше видимої речовини та все ж має темну матерію.

Одна з ділянок галактики NGC 1052-DF2. Джерело: SCIENCE: NASA, ESA, STScI, Zili Shen (Yale), Pieter van Dokkum (Yale), Shany Danieli (IAS). IMAGE PROCESSING: Alyssa Pagan (STScI)

Під час нових спостережень Hubble зосередився на старіючих червоних гігантах на периферії NGC 1052-DF2, які в ході еволюції досягають однакової максимальної світності. Подальший аналіз даних показав, що галактика знаходиться у 72 млн світлових років від Чумацького Шляху. Для порівняння: початкові вимірювання, зроблені телескопом Hubble у 2018 році, дали цифру 65 млн світлових років, а оцінки інших команд науковців — 42 млн світлових років.

Таким чином, дані обсерваторії Hubble підтверджують, що NGC 1052-DF2 дійсно майже не має темної матерії. Отже, тепер ученим доведеться розібратися в причинах цього явища. Варто нагадати, що останнім часом дослідникам вдалося розгадати таємницю відсутності темної матерії в галактиці NGC 1052-DF4. З’ясувалося, що причиною цього є гравітаційний вплив сусідньої галактики, що «краде» речовину свого компаньйона.