Хмари з води та вітри 8000 км/год: James Webb дослідив погоду на далекій екзопланеті

Наукові прилади на борту космічного телескопа NASA James Webb настільки чутливі, що можуть визначити погоду на екзопланеті, віддаленій від нас на 280 світлових років. Команда міжнародних вчених використала спектрометр телескопа в середньому інфрачервоному діапазоні для створення карти погоди на поверхні WASP-43b, газового гіганта у сузір’ї Секстанта.

WASP-43b у програмі Space Engine

Отримані дані демонструють, що екзопланета має густі хмари з одного боку і чисте небо з іншого. Також на WASP-43b дмуть сильні екваторіальні вітри зі швидкістю до 8000 км/год — це надзвичайно детальна картина, враховуючи величезну відстань до екзопланети.

WASP-43b обертається навколо своєї зорі на відстані всього 2,7 млн км, що призводить до надзвичайно високих температур на поверхні, що класифікує її як «гарячий Юпітер». Ця екзопланета значно гарячіша, ніж будь-які інші газові гіганти у нашій Сонячній системі.

Вперше WASP-43b була відкрита у 2011 році. Її раніше досліджували космічні телескопи Hubble та Spitzer.

WASP-43b у програмі Space Engine

«За допомогою Hubble ми чітко побачили водяну пару на денній стороні. Отримані дані припускали, що на нічному боці можуть бути хмари. Але нам потрібні були точніші вимірювання, щоб почати картографування температури, хмарності, вітрів і складу атмосфери по всій планеті», — заявив Тейлор Белл, дослідник Інституту екологічних досліджень Бей-Айленд, провідний автор дослідження, опублікованого у журналі Nature Astronomy.

Фазова крива, отримана спектрометром MIRI на космічному телескопі James Webb
Фазова крива, отримана спектрометром MIRI на космічному телескопі James Webb, показує зміну яскравості системи WASP-43 з часом, коли планета обертається навколо своєї зорі.
Авторство: NASA, ESA, CSA

Аналізуючи інфрачервоне світло, що випромінює планета, вчені змогли визначити її температуру: 1600°C на денній стороні — цілком достатньо, щоб розплавити залізо. А з використанням 3D-моделей атмосфери, науковці навіть змогли змоделювати, якою може бути атмосфера газового гіганта.

WASP-43b
Концепція цього художника показує, якою може бути гаряча газова гігантська екзопланета WASP-43b розміром з Юпітер, що розташована приблизно за 280 світлових років від нас, у сузір’ї Секстана. Планета обертається навколо своєї зорі на відстані приблизно 2,7 млн км, завершуючи одне коло приблизно за 19,5 годин. Авторство: NASA, ESA, CSA

Раніше ми повідомляли про те, як NASA встановила рекорд — 5500 підтверджених екзопланет.

За матеріалами nasa.gov