«Голод» надмасивної чорної діри помітили з відстані 300 млн світлових років

П’ять років тому галактика, розташована на відстані 300 млн світлових років від нас, значно збільшила свою яскравість в ультрафіолетовому, оптичному та інфрачервоному спектрі. Цього року вона почала випромінювати рентгенівські промені, що свідчить про те, що її початкове яскраве світіння було лише початком.

SDSS1335+0728
Уявлення художника, як «прокидається» чорна діра в центрі галактики SDSS1335+0728

До 2019 року протягом двох десятиліть галактика була тьмяною. На думку астрономів, її пожвавлення може бути пов’язане з активністю надмасивною чорною дірою в ядрі галактики.

«Ця поведінка безпрецедентна. Незалежно від природи цих варіацій, галактика надає цінну інформацію про ріст і еволюцію чорних дір», — зазначила Паула Санчес Саес, дослідниця з Інституту астрофізики тисячоліття в Чилі.

Галактика SDSS1335+0728 спершу привернула увагу телескопа Zwicky Transient Facility, коли на різницевому зображенні виявили яскраве джерело світла. Дослідники дійшли висновку, що зміни яскравості вказують на те, що чорна діра, маса якої приблизно в мільйон разів перевищує сонячну, активізувалася та почала активніше поглинати навколишню матерію, освітлюючи все навкруги інтенсивним світлом. У лютому об’єкт почав випромінювати рентгенівські промені, що свідчить про підвищену активність чорної діри.

«Ці гігантські монстри зазвичай сплять і їх не видно безпосередньо. У випадку SDSS1335+0728 ми спостерігали пробудження масивної чорної діри, яка раптово почала споживати матерію навколо себе, ставши дуже яскравою», — сказав співавтор дослідження Клаудіо Річчі з Університету Дієго Порталеса.

Команда планує продовжити спостереження, щоб визначити природу цієї події. Можливо, це рідкісне приливне збурення, коли об’єкт, що проходить поруч, розривається гравітаційною силою чорної діри, а матерія, що падає в неї, формує яскравий акреційний диск. Якщо це так, то цей приливний зрив є найтривалішим і найслабшим з усіх, які коли-небудь спостерігалися.

Інструменти, такі як Дуже великий телескоп (VLT) і Надзвичайно великий телескоп (ELT), можуть виявити більше світла від цих рідкісних подій. Крім того, нова камера LSST Обсерваторії Вери Рубін, яка скоро почне роботу, буде постійно знімати все південне небо. Вона допоможе фіксувати змінні явища, такі як пробудження SDSS1335+0728, а також швидкоплинні події, що допоможуть розкрити таємниці космосу.

Раніше ми повідомляли про те, як надмасивні чорні діри харчуються міжгалактичним газом.

За матеріалами eso.org