Гігантська галактика виявилася схожою на картоплину

Астрономи вперше зуміли визначити форму однієї з найбільших і найближчих до нас еліптичних галактик M87. Вона виявилася схожою на картоплину.

Знімок M87, отриманий телескопом Hubble та її тривимірна модель. Джерело: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI), Frank Summers (STScI), Chung-Pei Ma (UC Berkeley)

Ми живемо в тривимірному Всесвіті. Однак через величезні відстані під час спостережень у телескоп небесні об’єкти здаються пласкими, що ускладнює визначення їхньої істинної форми. Особливо великі труднощі викликають еліптичні галактики, які, на відміну від спіральних, не мають диска. Через це астрономам часто доводиться користуватися своєю інтуїцією, щоб зрозуміти, який насправді вигляд мають такі об’єкти.

Проте тепер ситуація може змінитися. Завдяки спільним зусиллям Hubble і телескопів обсерваторії Кека на Гаваях, дослідникам вдалося вперше отримати стереоскопічне зображення еліптичної галактики.

Вибір астрономів припав на M87. Це одна з найяскравіших і наймасивніших галактик в околицях Чумацького Шляху. В її центрі розташована знаменита чорна діра, чия маса в кілька мільярдів разів перевищує сонячну. У 2019 році астрономи зуміли отримати її зображення, яке нещодавно було покращено за допомогою штучного інтелекту.

Щоб визначити форму M87, астрономи виміряли спектри та визначили напрямки руху зір в області діаметром близько 70 тисяч світлових років навколо чорної діри. Це дало змогу скласти карту їхнього розподілу, що своєю чергою дало можливість визначити форму галактики. Виявилося, що вона нагадує гігантську картоплину.

Дані про характер обертання зір навколо центру M87 також дали змогу вченим уточнити масу її чорної діри. Вона становить 5,4 млрд сонячних, що приблизно на один мільярд менше від попередніх оцінок.