Газовий гігант перетворюється на «гарячий юпітер»

Науковці дослідили планету TIC 241249530 b. Цей газовий гігант обертається навколо своєї зорі дуже витягнутою ексцентричною орбітою. Вчені вважають, що він перебуває у процесі перетворення на так званий «гарячий юпітер», і пояснили, як це може відбуватися.

Газовий гігант TIC 241249530 b
Газовий гігант TIC 241249530 b. Джерело: phys.org

«Гарячі» та «холодні юпітери»

Вчені з Массачусетського технологічного інституту змогли дослідити, як газові гіганти перетворюються на «гарячі юпітери». У недавно опублікованій ними статті в журналі Nature вони розповіли про свої дослідження екзопланети TIC 241249530 b.

«Гарячими юпітерами» називаються газові гіганти, що за своєю масою та хімічним складом нагадують ті, що є у Сонячній системі, але, на відміну від них, розташовані дуже близько до своєї зорі. У цих умовах вони зазнають сильного впливу випромінювання і часто починають «випаровуватися», перетворюючись на випалене кам’яне ядро.

При цьому утворюватися на цих орбітах газові гіганти, відповідно до чинних теорій еволюції планет, просто не можуть. Випромінювання зорі випаровує леткі речовини ще на початкових стадіях розвитку систем. Тому найближче до зорі формуються кам’янисті планети, далі — газові й уже зовсім на околицях — крижані.

Газовий гігант TIC 241249530 b

Взагалі те, як з’являються «гарячі юпітери», не є для вчених загадкою. Відбувається це через гравітаційні збурення, особливо в перші мільйони років існування системи. Холодні газові гіганти починають мігрувати ближче до своїх зір і, зрештою, залишаються там. Інша справа, що побачити цей процес наживо для вчених надзвичайно складно.

Планета TIC 241249530 b, що розташована на відстані 1100 св. років стала для них справжньою знахідкою. Цей газовий гігант перебуває у процесі переходу з одного стану в інший. Перицентр його орбіти вже близько до зорі, в той час, як апоцентр, найвіддаленіша її точка, все ще в холодних околицях.

До того ж рух TIC 241249530 b є ретроградним. Це означає, що відбувається він у бік, протилежний обертанню самої зорі. На думку науковців, цей газовий гігант є ідеальним кандидатом для перевірки теорій щодо міграції планет.

Щоправда, навіть із ним дослідження триватимуть дуже довго. Адже гравітація зорі знижуватиме перицентр орбіти планети дуже повільно. Це може зайняти мільярд років. Проте, зрештою, TIC 241249530 b все ж перетвориться на «гарячий юпітер».