Фосфати у зразках астероїда Бенну вказують на його міжзоряність

Вчені, які досліджують зразки, привезені на Землю апаратом OSIRIS-REx, зробили сенсаційне відкриття. Вони знайшли у його складі фосфати, які свідчать, що астероїд Бенну, з якого вони були відібрані, колись міг бути частиною океанічного світу.

Зразки з астероїда Бенну
Зразки з астероїда Бенну. Джерело: www.space.com

Унікальні зразки астероїда

24 вересня 2023 року космічний апарат NASA OSIRIS-REx скинув на Землю капсулу з незайманим вуглецевим реголітом, зібраним із навколоземного астероїда Бенну. Ці зразки були отримані після того, як зонд здійснив свою семирічну подорож через Сонячну систему.

З моменту прибуття цих уламків космічної породи (якщо бути точним, приблизно 120 грамів зразка) вчені з нетерпінням чекали на їхній аналіз, який міг би розповісти нам, які молекули містяться всередині Бенну. Вони сподіваються знайти підказки про історію нашої Сонячної системи, оскільки Бенну міг зберегтися з часів, коли формувалися всі небесні тіла, а також пребіотичні молекули, які могли б дати уявлення про походження життя на Землі. Багато експертів припускають, що ці зразки можуть містити сліди інших важливих інгредієнтів, таких як вода, які могли б сприяти придатності Землі до життя, якби вони також опинилися на нашій планеті.

Хоча початкові дослідження дійсно показали, що зразки OSIRIS-REx містять ознаки вуглецю і води, можливо, ще цікавішим є нещодавнє і несподіване відкриття командою фосфату магнію-натрію. Це іонна сполука, що складається з катіона магнію (Mg2+) та аніона фосфату (PO43-).

Водне минуле астероїда Бенну

На Землі фосфат магнію-натрію можна знайти у певних мінералах і геологічних формаціях, а також в живих організмах, де він бере участь у різних біохімічних процесах і є компонентом кісток і зубів. Однак, згідно з пресрелізом NASA, його присутність на Бенну здивувала дослідницьку групу, оскільки його не було видно в даних дистанційного зондування зонда OSIRIS-REx до збору зразків. Команда каже, що його присутність натякає на те, що астероїд міг відколотися від давно зниклого, крихітного, примітивного океанічного світу.

Космічний апарат OSIRIS-REx отримав зразок реголіту Бенну 20 жовтня 2020 року за допомогою механізму відбору зразків Touch-and-Go (TAGSAM), який складається зі спеціалізованої головки пробовідбірника, розташованої на шарнірному кронштейні. Бенну — невеликий астероїд типу B, який належить до рідкісного вуглецевого типу. «Цей об’єкт був обраний метою місії частково тому, що телескопічні спостереження показали примітивний вуглецевий склад і наявність водомістких мінералів», — зазначає команда у своїй статті.

Зразок був зібраний з місця під назвою Соловей, яке розташоване у кратері Хокіой, ударній ділянці в північній півкулі Бенну, діаметром близько 20 м.

Подальший аналіз зразків показав, що переважним компонентом реголіту є магнієвмісні філосилікати, здебільшого серпентин і смектит — породи, які зазвичай зустрічаються на серединно-океанічних хребтах на Землі. Порівняння цих серпентинітів з їхніми земними аналогами дає змогу краще зрозуміти геологічне минуле Бенну.

Астероїд і виникнення життя на Землі

Дослідження команди також підтвердило, що астероїд багатий на вуглець, азот і деякі органічні сполуки. Всі вони, на додаток до фосфату магнію, є важливими компонентами для життя, яким ми знаємо його на Землі.

Аналіз зразків підкреслює важливість збору та вивчення матеріалу з астероїдів на кшталт Бенну — особливо матеріалу низької щільності, який зазвичай згорає при вході в атмосферу Землі. Цей матеріал є ключем до розгадки складних процесів формування Сонячної системи та пребіотичної хімії, яка могла сприяти виникненню життя на нашій планеті.

Велика втеча: китайська компанія випадково запустила ракету під час випробування