ESA попросила у волонтерів допомоги в класифікації галактик

Європейське космічне агентство (ESA) повідомило про запуск нового проєкту на платформі цивільної науки Zooniverse. Його метою є класифікація галактик, зображених на знімках космічного телескопа Euclid.

Обсерваторія Euclid в уявленні художника. Джерело: ESA/C. Carreau

Телескоп Euclid був запущений у липні 2023 року. Основне завдання апарата полягає у вивченні таємничої темної матерії та темної енергії — невидимих сил, які, за словами вчених, становлять 95% відомого нам Всесвіту. Для цього Euclid здійснює високоточні вимірювання червоних зміщень галактик, розташованих у радіусі до 10 млрд світлових років від Чумацького Шляху.

Під час своєї місії зі складання карти Всесвіту, Euclid отримає зображення сотень тисяч далеких галактик. У листопаді 2023 року і в травні 2024 року світ вперше отримав уявлення про якість зображень телескопа. На них можна побачити найрізноманітніші об’єкти: від туманностей до галактичних скупчень. На задньому плані кожного з цих зображень — сотні тисяч далеких галактик.

Зафіксований телескопом Euclid регіон активного зореутворення М 78. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

Очікується, що протягом наступних шести років космічний апарат щодня надсилатиме на Землю близько 100 Гб даних. Це дуже великий обсяг, і обробити його за допомогою зусиль лише команди місії неймовірно складно.

Саме тому ESA й вирішила звернутися по допомогу до Galaxy Zoo. Це проєкт цивільної науки на платформі Zooniverse, у межах якого будь-хто зможе допомогти астрономам класифікувати галактики, що потрапили на знімки Euclid.

Щоб допомогти ESA, необхідно зареєструватися на платформі Zooniverse. Далі, під час перегляду знімків необхідно обирати найбільш відповідні варіанти відповідей, що описують зовнішній вигляд галактики: чи має вона диск, чи видно спіральні рукави, чи перебуває вона в процесі зіткнення з іншою галактикою і т. д.

Фонові галактики, що потрапили на знімки телескопа Euclid. Джерело: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA

В ESA окремо підкреслюють, що учасники проєкту отримають унікальну можливість стати першими людьми, які побачать нові галактики. Крім того, результати роботи волонтерів будуть використані для навчання алгоритмів ШІ, які в майбутньому теж будуть залучені для класифікації галактик.

Раніше ми розповідали про інший проєкт громадянської науки, метою якого є класифікація змінних зір на знімках телескопа Gaia.

За матеріалами ESA