Екстремальна орбіта екзопланети розповіла про її бурхливе минуле

Міжнародна команда астрономів повідомила про відкриття раніше невідомого газового гіганта, що обертається навколо відносно близької до Сонця зорі HD 83443. Екзопланета має аномально витягнуту орбіту, що вказує на хаотичні події в її минулому.

Зоряна система HD 83443

HD 83443 є помаранчевим карликом, розташованим на відстані 134 світлових років від Сонця. У 2000 році астрономи виявили, що він має як мінімум одного компаньйона: газового гіганта, орбіта якого проходить на дуже невеликій відстані від поверхні зорі (астрономи називають такі тіла гарячими юпітерами). Цей об’єкт отримав позначення HD 83443 b.

Екзопланета в уявленні художника. Джерело: ANU

Під час недавнього дослідження міжнародна команда астрономів проаналізувала дані про зміну радіальної швидкості HD 83443, зібрані за два минулі десятиліття різними наземними обсерваторіями. Вони показали, що в цій системі є ще один газовий гігант, маса якого в 1,3 раза перевищує юпітеріанську. Він отримав позначення HD 83443 с.

Екстремальна орбіта екзопланети

Знайдена екзопланета привернула увагу астрономів своєю орбітою. Вона має дуже великий ексцентриситет, що дорівнює 0,76, і здійснює один оберт навколо своєї зорі за 22 роки. Якби HD 83443 с розташовувалася у нашій Сонячній системі, то в перицентрі вона досягала б орбіти Марса, а в апоцентрі віддалялася б далі Сатурна.

Орбіта екзопланети HD 83443 (фіолетовий колір), накладена на схему орбіт планет Сонячної системи (червоний колір — орбіта Марса, синій — орбіта Юпітера, жовтий — Сатурна).

Оскільки новонароджені екзопланети мають близькі до кругових орбіти, така незвичайна орбіта вказує на бурхливі події в минулому цієї системи. На думку дослідників, спочатку HD 83443 b і HD 83443 с сформувалися на значно більшій відстані від зорі. Потім через нестабільності, що накопичувалися, викликані їхньою гравітаційною взаємодією, HD 83443 b перейшла на екстремально близьку до зорі орбіту, в той час як HD 83443 с, навпаки, перейшла на досить витягнуту орбіту.

Ви також можете прочитати нашу статтю про те, що можна почути на інших планетах Сонячної системи.