Дивний об’єкт може виявитися зорею з темної матерії

Вчені припустили, що невидимий компаньйон, навколо якого обертається сонцеподібна зоря, яку спостерігає космічний телескоп Gaia, є не чорною дірою, як вважалося досі, а значно екзотичнішим об’єктом. Це може бути зоря, яка повністю складається з темної матерії.

Чорна діра
Чорна діра. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Дивовижний невидимий компаньйон

Вчені, які опрацьовують дані від космічного телескопа Gaia, звернули увагу на одну з численних подвійних систем, які спостерігає цей астрометричний прилад. Достеменно відомо, що один з її компонентів є зорею, схожою на Сонце. Вона має 93 відсотки його маси.

А ось другого компонента системи телескоп не бачить. Відомо тільки, що його маса принаймні в 11 разів перевищує сонячну і перша зоря обертається навколо нього на відстані у 1,4 а. о., тобто її орбіта близька до марсіанської.

При цьому робить вона це достатньо швидко — усього за 188 діб. З цього вчені раніше робили висновок, що об’єкт, навколо якого вона обертається, є чорною дірою. Проте наприкінці квітня з’явилося дослідження, яке досі не пройшло рецензування і яке стверджує, що це значно екзотичніший об’єкт.

Темна матерія та зорі з неї

Із теорією про те, що другий об’єкт у цій системі є чорною дірою, справді не все гаразд. Для того, аби складалася така ситуація, система мала народитися як подвійна, пережити вибух наднової і при цьому друга зоря якимось чином мала вціліти та залишитися на своїй орбіті. А це потребує збігу багатьох рідкісних факторів.

Тому вчені запропонували екзотичне альтернативне рішення. Насправді другий об’єкт є рідкісною зорею з темної матерії. Про цю форму існування речовини у Всесвіті сперечаються вже давно. Ніхто не може зрозуміти, з чого вона складається, але всі погоджуються з тим, що вона не вступає у жодну взаємодію з рештою Всесвіту, крім гравітаційної.

Одне з можливих пояснень полягає у тому, що її складає якийсь екзотичний вид бозонів. Якщо це так, то вона може утворювати компактні згущення. Нещодавно вчені припускали, що навіть у нашій Галактиці можуть існувати так звані Q-кулі з неї, і навіть описували, як їх можна знайти за допомогою гравітаційного лінзування.

У новому дослідженні йдеться про те, що темна матерія може стискатися ще сильніше й утворювати зорі. Світла вони не продукують, оскільки всередині не йдуть термоядерні реакції, зате можуть бути дуже масивними й компактними. І саме таким є об’єкт у подвійній системі, яка привернула увагу вчених.

Якщо це справді зоря з темної матерії, то подальші спостереження це неодмінно покажуть. Попри свою назву, чорні діри, які взаємодіють із зорями, породжують величезну кількість ефектів, які у випадку більш екзотичного об’єкта не виникають.