Дослідження строматолітів підказало, де шукати життя на Марсі

Вчені провели тривимірну томографію стародавніх слідів присутності мікроскопічного життя на поверхні Землі — строматолітів. Вони знайшли особливості їхньої структури, які можуть бути використані для ідентифікації схожих утворень на Марсі, навіть якщо у них не залишилося органічних залишків.

Дослідження строматолітів дозволило показати їх субмікроскопічну структуру
Дослідження строматолітів дозволило показати їхню субмікроскопічну структуру. Джерело: Рhys.org

Дослідження строматолітів

Строматоліти — це геологічні утворення у вигляді невеликих стовпчиків. Вони утворюються на мілководді, коли мікроорганізми рік за роком виробляють в одному місці щільну плівку, яка відмирає та відкладається у вигляді шарів.

При цьому строматоліти — найдавніші відомі людям свідчення існування життя на нашій планеті. Їхні рештки з формації Дрессер, що у Західній Австралії, мають вік 3,48 млрд років. При цьому тривалий час багато хто з вчених дотримувався теорії, що вони не є результатом діяльності органічного життя.

Однією з причин цього було те, що стародавні строматоліти значною мірою піддалися вивітрюванню та не зберегли в собі жодних слідів органічних речовин. Тож команда дослідників вирішила перевірити, чи зможе знайти якісь інші свідчення органічного походження цих структур.

Як знайти ознаки життя на Марсі

Вчені застосували до зразків стародавніх строматолітів оптичну та електронну мікроскопію, елементну геохімію, раманівську спектроскопію. Вони змогли створити тривимірну візуалізацію шаруватих структур строматолітів із субміліметровою точністю.

Для цього вони використали отримання фазово-контрастних зображень за допомогою електронного променя SYRMEP на синхротроні Elettra в Італії. Вчені змогли ідентифікувати порожнечі, які утворилися внаслідок зникнення органічних речовин та мікробних оболонок, і тепер знають, який вони мали вигляд.

Внаслідок геохімічних процесів строматоліти у формації Дрессер замість органічних речовин переважно складаються з оксиду заліза — гематиту. Ці речовини також дуже розповсюджені у марсіанських породах. А ось органіка у них досі не знайдена.

Можливо, рештки живих організмів не будуть знайдені у зразках, які збирає марсохід Perseverance і які будуть доправлені на Землю на початку 2030-х. Але тепер вченим відомо, які мікроструктури свідчать про їхню колишню присутність у породах.