Дослідження озера в Айдахо допоможе краще зрозуміти життя на Марсі

Чи було колись на Марсі життя, достеменно невідомо. Однак учені, які вивчають скам’янілості на місці колишнього вулканічного озера в американському штаті Айдахо, впевнені, що можуть пролити світло на це питання.

Дослідження озера Кларкія
Дослідження озера Кларкія. Джерело: phys.org

Вулканічні озера на Марсі та Землі

Американські дослідники вивчають стародавню формацію Кларкія у штаті Айдахо, що колись була озером. На перший погляд, ця тема ніяк не пов’язана з дослідженнями космосу. Але насправді вона дуже важлива для пошуку слідів життя на Марсі.

Річ у тім, що зараз на Червоній планеті життя немає. А якщо воно колись там існувало, це відбувалося в умовах, геть не схожих на ті місця, де його зразки зазвичай можна знайти на Землі. У нас рештки тварин і рослин рівномірно накопичувались у тому, що колись було дном морів і лісами на суходолі.

Але на Марсі життя мало в першу чергу існувати у вулканічних озерах, оточених переважно сухими й холодними ландшафтами. На Землі вчені не так часто мають справу з подібними локаціями. І формація Кларкія — одне з небагатьох місць, надзвичайно схожих на те, що ровери можуть побачити на сусідній планеті.

Життя в озері Кларкія

Приблизно 16 млн років тому потік лави, який протікав по тому, що потім стане американським штатом Айдахо, перекрив стік річкової системи. Так утворилося озеро Кларкія, в якому поступово перемішувалися вулканічний попіл і глина.

Потім озеро повністю висохло та перетворилося на суху скелясту ділянку. Мільйони років вітри спричиняли ерозію поверхні, повністю спотворюючи рельєф. Однак шар осадових порід на дні колишньої водойми був достатньо потужним для того, аби не лише засвідчити її існування, але й підтвердити існування життя.

Вчені досліджують озеро Кларкія вже 50 років і за цей час змогли видобути зі зразків свідчення існування у вулканічній водоймі не тільки одноклітинного життя. Ба більше, їм вдалося виділити та проаналізувати ДНК з листочків магнолій, що колись росли по його берегах.

Методи дослідження решток органічного життя надзвичайно розвинені й різноманітні. Ось чому вчені впевнені: попри те, що на Марсі з часів існування живих організмів могли минути сотні мільйонів років, знайти їхні рештки все одно можливо — треба лише привезти їх на Землю. Саме зараз цим займаються інженери NASA.

За матеріалами: www.space.com