Деякі галактики виявилися не настільки бідними на метали, як вважалося

Тьмяні галактики виявилися не такими бідними на метали, як вважалося. Кілька років вчені збирали дані про них в інфрачервоному спектрі. Виявилося, що хибний висновок було зроблено через надмір пилу, який ускладнював спостереження.

Тьмяні галактики не такі і бідні на метали
Тьмяні галактики мають нормальний вміст металів

Чи бідні на метали тьмяні галактики

Вчені дослідили п’ять близьких до нас галактик для того, щоб дізнатися, скільки насправді металів міститься у їхніх зорях. Особливістю цих зоряних систем є те, що вони достатньо тьмяні у видимому світлі, але дуже яскраві у інфрачервоній частині спектру. Через це астрономи вже достатньо давно підозрювали, що їх закривають від нас великі маси міжзоряного пилу.

Цікавим ці галактики робило те, що спектроскопія у вилимому спектрі показувала, що вони надзвичайно бідні на метали. Метали утворюються у масивних зорях внаслідок термоядерних реакцій. Відсутність їх ліній у спектрах примушувала вчених шикати пояснення того, що ж могло загальмувати ці процеси.

У новому дослідженні, опублікованому у Nature Astronomy вчені довели, що ці висновки були хибними. Напряму виміряти вміст металів у таких умовах важко навіть в інфрачервоному світлі. Однак велика кількість кисню та азоту свідчить, що термоядерні реакції ідуть як треба і металів у цих зоряних системах має бути вдосталь.

Як вдалося зібрати дані

Отримати дані спектроскопії у інфрачервоних променях виявилося непростою задачею. Річ у тім, що водяна пара у земній атмосфері ефективно поглинає хвилі саме цієї довжини. Тому навіть гігантський телескоп Keck, розташований на вершині вулкана на Гавайських островах не міг допомогти.

У спостереженнях міг би допомогти орбітальний телескоп Hershel, коли він ще був здатний здійснювати спостереження. Але цей потужний астрономічний інструмент просто не було обладнано достатньо точним спектрографом.

Ситуацію врятувала летюча обсерваторія NASA SOFIA. Вона являє собою літак Boieng-747, здатний піднімати телескоп діаметром 2,5 метри та спектрограф на висоту 14 кілометрів і зменшувати таким чином вплив атмосфери до мінімуму.

Летюча обсерваторія SOFIA
Летюча обсерваторія SOFIA. Джерело: Jim Ross / NASA

Однак літак не може триматися в небі цілу ніч. Тому кожного разу у вчених було усього кілька годин для спостереження. І весь об’єм даних довелося збирати цілі три роки. Зате тепер ми знаємо, що нічого незвичного у тьмяних галактиках не відбувається. Просто їх закриває від нас пил.

За матеріалами: phys.org