Дешевий метод зйомки пульсара обійшов за якістю 10-мільярдний James Webb

Космічний телескоп NASA James Webb з 10-мільярдним бюджетом справді робить світлини неймовірної чіткості. Втім, революційні відкриття в астрономії можуть бути зроблені й без надскладних технологій. Наприклад, свіжа світлина пульсара Вітрил (Vela Pulsar, PSR J0835-4510 або PSR B0833-45) має найвищу роздільну здатність серед усіх створених дотепер. Причому створена вона без використання сучасних космічних апаратів, цифрових технологій або земних надчутливих телескопів.

J2000
Згладжена лічильна карта для енергій понад 80 МеВ в екваторіальних координатах (J2000) з центром на пульсарі

Команда науковців з Університету Кобе опублікувала статтю в журналі The Astrophysical Journal, в якій описала свій експеримент із використанням простих технологій. Об’єктом дослідження став пульсар Вітрил, розташований на відстані понад 1000 світлових років від нас. Цей оптичний, рентгенівський і гамма-пульсар виділяє надзвичайно велику кількість енергії у всіх діапазонах електромагнітного спектра.

Багатоступінчастий перемикач плівки. Кожен прямокутник представляє одну одиницю.
Багатоступеневий перемикач плівки. Кожен прямокутник представляє одну одиницю

Щоб його зазнімкувати, команда використовувала доволі простий метод: складену в кілька шарів фотоплівку Kodak, яку розмістили на стратостаті, котрий запускали на висоту до 40 км. За задумом науковців, на великій висоті фотоплівка під дією радіації потьмяніє, особливо в тих місцях, де інтенсивність гамма-променів від пульсара буде найвищою.

PSR J0835-4510
Ілюстрація пульсара PSR J0835-4510. Зображення: Space Engine

Щоб розв’язати проблему часової прив’язки, дослідники розробили метод зсуву трьох шарів плівки через рівні проміжки часу. Порівнюючи ці дані, вони змогли відтворити точний час випромінювання гамма-променів.

Цикл імпульсного гамма-випромінювання від пульсара Вітрил

Результати експерименту були дивовижними: отримане зображення гамма-променів мало найвищу роздільну здатність за всю історію науки. Команда вважає, що цей метод може бути корисним для розвитку багатосторонньої астрономії, де одні й ті самі події вивчаються різними методами спостереження.

Навіть з усією своєю складністю та високим бюджетом космічні телескопи, подібні JWST, не можуть замінити таких простих, але ефективних методів, як використання плівки та стратостатів.

Раніше ми повідомляли про те, як камера темної енергії побачила рештки стародавньої наднової.

За матеріалами popularmechanics.com