Чи можливо відрізнити сфери Дайсона від квазарів?

Сфери Дайсона — це гіпотетичні мегаструктури, які будує інопланетна цивілізація, щоб використовувати всю енергію своєї зорі. Проте навіть їх нам дуже важко побачити, а тим більше — відрізнити від природних астрономічних об’єктів.

Сфери Дайсона
Сфери Дайсона. Джерело: phys.org

Сфери Дайсона та червоні карлики

Науковці продовжують шукати в космосі інопланетні цивілізації. І одним з основних способів це зробити є вишукування сфер Дайсона. Проте у цьому пошуку заважає їхня зовнішня схожість на цілком природні об’єкти.

Сама по собі Сфера Дайсона — це гігантська структура, що має діаметр, близький до орбіти планети, що отримує стільки ж світла, як і Земля. Власне, для того, аби вловити енергію зорі, вони, на думку тих, хто їх шукає, і мають будуватися. Вважається, що розвинена цивілізація потребуватиме набагато більше енергії, ніж наша.

Проте побачити їх самі по собі на космічних відстанях все одно практично неможливо. Найкраще це робити в інфрачервоному діапазоні, адже саме там вони випромінюють надлишкову енергію. Але в такому випадку вони стають схожими на червоні карлики, але це — тільки на перший погляд.

Насправді розрізнити ці два типи об’єктів можливо. Адже ми абсолютно точно знаємо, яким є і сам червоний карлик, і його типовий спектр випромінювання. Тож усе, що відрізняється від нього, є чимось цікавим.

Проєкт Hephaistos та квазари

Окрилені такою можливістю, науковці заснували проєкт Hephaistos. Суть його в тому, аби зібрати дані від астрономічних супутників Gaia, 2MASS та WISE, що працюють саме в інфрачервоному діапазоні.

Загалом проаналізували близько 5 млн об’єктів, серед них вчені виявили 7, спектри яких дуже сильно відрізнялися від маленьких червоних зір. Тож вони поспішили оголосити їх кандидатами у сфери Дайсона.

Щоправда, інші астрономи закликали їх не квапитися. Вони встановили, що це можуть бути квазари, тобто чорні діри, що активно поглинають та викидають речовину. Якщо галактики, в яких вони розташовані, вкриті щільними хмарами пилу, вони повинні мати саме такий вигляд.

Тож у пошуку сфер Дайсона виникає нова проблема: як відрізнити їх від затінених пилом квазарів. Дослідники пропонують не доводити кожен випадок окремо, а спочатку дослідити наявні активні чорні діри, аби зрозуміти їхні спектри й одразу виключати їх у майбутніх розвідках.

Всередині космічної кульбабки причаїлася мертва зоря