Чи може життя регулювати фізичні умови на планеті

Вчені запропонували провести експеримент із метою перевірки теорії Геї. Вона говорить про те, що якби на Землі не було б життя, умови на ній були б значно гіршими. Тобто сукупність живих організмів регулює клімат.

Гіпотеза Геї
Гіпотеза Геї. Джерело: phys.org

Гіпотеза Геї

У нещодавно опублікованій в журналі Journal of the Royal Society Interface статті вчені запропонували провести експеримент для перевірки теорії, що має величезне значення для оцінки того, наскільки планети у Всесвіті можуть бути придатними для життя. Йдеться про Гіпотезу Геї. Висунули її у 1970-х роках кліматолог Джеймс Лавкок і мікробіолог Лін Маргуліс. Згідно з їхніми підрахунками, як небесне тіло наша планета просто не змогла би самостійно підтримувати умови, за яких могло б існувати біологічне життя протягом сотень мільйонів років. Вона б обов’язково перегрілася, атмосфера насичилася би вуглекислим газом, а моря — кислотою.

Усьому цьому, на думку авторів, заважає діяльність живих організмів. Кожен із них сам по собі просто живе своїм життям і здійснює обмежений вплив на природне середовище. Але всі разом вони утворюють систему, можна сказати — надорганізм, здатний стабілізувати клімат на нашій планеті. Його вони й назвали Геєю — на честь грецької богині землі.

Як перевірити теорію?

Попри те, що гіпотеза Геї красива й багато чого пояснює, більшість учених ще в момент створення сприйняли її з недовірою. Зокрема, викладки Лавкока та Маргуліс не дуже узгоджувалися з тим, як ситуацію оцінювала NASA.

Але головні претензії були з боку біологів. Гіпотеза Геї відверто суперечила дарвінівській еволюції, що має основною ідеєю індивідуальний відбір живих організмів на підставі дії достатньо випадкових факторів. Тільки у ХХІ столітті вчені створили цілком дарвінівську модель, у якій відбуваються процеси, подібні до того, що передбачала ця концепція.

Проте прямо гіпотеза Геї ніколи доведена не була. Причиною цього була складність постановки експерименту. Але тепер учені планують здійснити таку спробу. В дослідженні братимуть участь усього два види мікроорганізмів, які будуть жити у спільному середовищі. Останнє буде повільно нагріватися, а його кислотність — збільшуватися. Один із видів уміє впливати на температуру середовища, а інший — на рівень кислотності. Експериментатори хочуть побачити, чи створять вони систему, здатну комплексно впливати на те, що відбувається навколо, зберігаючи придатні до життя умови.

За матеріалами: phys.org