Астрономи знайшли захисний екран біля Магелланових хмар

Американські астрономи повідомили про виявлення «корони», що оточує Велику та Малу Магелланову хмару. Вона виконує роль захисного екрана, допомагаючи їм зберігати форму та підтримувати процеси формування нових зір.

Невидимий захисний екран

Наш Чумацький Шлях має низку галактик-супутників. Найбільшими та найвідомішими з них є Велика й Мала Магелланові хмари. Розрахунки показують, що вони поступово наближаються до Чумацького Шляху і через мільярди років зіллються з ним.

Багата зорями область навколо Туманності Тарантул у Великій Магеллановій хмарі. Джерело: ESO

Процес зближення з Чумацьким Шляхом супроводжується викидом газу з обох галактик. Але при цьому вони обидві все ще зберігають свою форму та активно формують нові світила. Багато вчених давно припускали, що існує певний механізм, який захищає Магелланові хмари від повної втрати запасів газу. Комп’ютерне моделювання показало, що найкращим кандидатом для ролі подібного екрана є «корона» — велика оболонка з ультрагарячого газу, яка подібно до кокона оточує галактики. Але ще донедавна це залишалося лише теорією. Оскільки корона практично невидима, астрономи не могли підтвердити її існування.

У пошуках корони Магелланових хмар

Все змінилося після публікації статті у журналі Nature. Вона містить результати дослідження, проведеного командою американських астрономів. Їм вдалося довести існування корони у Магелланових хмар.

Ілюстрація взаємного розташування Сонця, Чумацького Шляху, Магелланових хмар та навколишньої корони. Джерело: STScI, Leah Hustak

Щоб виявити корону, вчені вивчили архів ультрафіолетових спостережень телескопа Hubble та супутника FUSE за 28 квазарами. Вони знаходяться на небі на тій самій ділянці, де має розташовуватись корона. Дослідники розсудили, що хоч корона і занадто тьмяна, вона все одно повинна створювати щось на кшталт «туману», який послабить світло від фонових об’єктів, які знаходяться позаду нього.

Подальший аналіз підтвердив існування корони. Вона тягнеться на 100 тисяч світлових років від Магелланових хмар. На думку вчених, вона являє собою залишки первинної газової хмари, з якої колись сформувалися ці галактики. У наші дні корона відіграє роль захисного бар’єра, який уповільнює газ, що викидається з Магелланових хмар і не дає йому піти в міжгалактичний простір.