Астрономи знайшли суперземлю по сусідству з гарячим юпітером

Міжнародна група астрономів повідомила про виявлення другої екзопланети в зоряній системі TOI-1408. Відкритий світ являє собою суперземлю.

Суперземля в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Відкриття було зроблено за допомогою, запущеного у 2018 році, космічного телескопа TESS. Він шукає екзопланети у 200 тисяч найяскравіших зір поблизу Сонця. Пошуки проводяться за допомогою транзитного методу: шляхом відстеження коливань блиску зір, викликаних проходженням тіл на тлі їхнього диска. За час роботи TESS виявив понад 7 200 кандидатів в екзопланети, 543 з яких згодом були підтверджені.

Знайдена TESS екзопланета обертається навколо TOI-1408. Це зоря спектрального класу F, що знаходиться на відстані 453 світлових років від Землі. Вона приблизно на 50 % більша та на 30 % масивніша за Сонце. Вік зорі оцінюють у 2,7 млрд років.

Минулого року астрономи виявили в цій системі першу екзопланету, що отримала позначення TOI-1408 b. Подальші спостереження показали, що вона є гарячим юпітером. TOI-1408 b приблизно у 2,4 раза та в 1,86 раза масивніша за найбільшу планету Сонячної системи. Її період обертання навколо зорі становить 4,42 дня.

Тепер TESS відкрив другу екзопланету в цій системі. Цей світ являє собою суперземлю. Його радіус удвічі, а маса у вісім разів перевершують радіус і масу нашої планети. Це дає середню щільність у 3,8 г/см³. Орбіта суперземлі пролягає всередині орбіти гарячого юпітера на відстані 0,036 а. о. (5,4 млн км) від зорі, період обертання становить 2,2 дня.

За словами астрономів, виявлення невеликої внутрішньої планети на такій тісній орбіті поруч із гарячим юпітером — рідкісна знахідка. Вона кидає виклик типовим сценаріям, запропонованим для близьких планет-гігантів, і підкреслює різноманітність архітектури екзопланетних систем. Також вони зазначають, що навколо TOI-1408 може обертатися й третя планета. Вимірювання радіальної швидкості вказують на присутність у цій системі об’єкта з великим періодом обертання. Однак для підтвердження його існування необхідні додаткові спостереження.

Раніше ми розповідали про газового гіганта, який перетворюється на гарячий юпітер.

За матеріалами Phys.org