Астрономи знайшли рештки перших зір у газових хмарах

Вчені знайшли кілька віддалених газових хмар, які мають підвищений вміст магнію, але не містять заліза. Саме такими мають бути рештки перших зір після того, як вони вибухнуть як наднові. Побачити все це допомогли квазари.

Хімічні елементи, які залишили по собі перші зорі
Хімічні елементи, які залишили по собі перші зорі. Джерело: ESO/L. Calçada, M. Kornmesser

Як помирали перші зорі у Всесвіті

Астрономи, які працюють із Дуже Великим Телескопом (VLT) Європейської південної обсерваторії, оголосили, що їм вдалося виявити рештки перших зір у Всесвіті. Вони знайшлися у дуже віддалених газових хмарах, хімічний склад яких визначили за допомогою спектроскопії.

Перші зорі у Всесвіті народилися приблизно 13,5 млрд років тому. На відміну від сучасних, вони складалися виключно з водню та гелію і не містили у своєму складі елементів важчих за них. Вони достатньо швидко вибухнули як наднові. Тому зараз побачити світила першого покоління просто неможливо.

Але вони мали залишити свій характерний слід у Всесвіті. Річ у тім, що під час вибухів наднових утворюється велика кількість важких елементів аж до заліза включно, які потім опиняються у газових хмарах, з яких утворюється наступне покоління зір.

Однак у ранньому Всесвіті перетворюватися на наднові могли відносно маломасивні світила. І сила їхніх вибухів була недостатньою для того, аби утворити важкі елементи, такі як залізо, але її мало б вистачити для утворення вуглецю та кисню.

Як знайшли хмари

Тож вченим лишалося лише пошукати газові хмари, які мали б відповідний, дуже дивний з точки зору сучасної зоряної еволюції склад. І вони їх знайшли у міжгалактичному просторі. Ми бачимо їх такими, якими вони були, коли вік Всесвіту складав лише 10–15 відсотків від сучасного, тобто через 1–2 млрд років після Великого вибуху.

І ці три газові хмари справді містять велику кількість вуглецю та кисню, але при цьому в них практично немає заліза. На підставі чого вчені роблять висновок, що це дійсно рештки наднових, які спалахнули на самому початку Всесвіту. До речі, подібний склад мають деякі дуже старі зорі у Галактиці, з чого астрономи роблять висновок, що вони є світилами другого покоління.

Цікавим моментом також є те, як вчені знайшли ці хмари. У цьому їм допомогли квазари. Ці надмасивні чорні діри, які знаходяться дуже далеко від нас, перебувають у фазі активного поглинання речовини, частина якої перетворюється на випромінювання. Це світло летить через весь Всесвіт і на своєму шляху проходить крізь речовину, яку завдяки цьому стає видно.